סקירה: מה צפוי באירועי "חמשושלים 2011"?

סיורי אהבה, אוכל במוזיאון והופעות צהריים - בסוף שבוע הבא פסטיבל "חמשושלים" יוצא לדרך בפעם חמישית - והמבחר השנה נראה מבטיח במיוחד. לארוך כל חודש דצמבר תפתח ירושלים את שעריה לאירועי תרבות ותיירות הכוללים מגוון הופעות מוזיקה, אמנות, אוכל ועוד. הכל בתשלום מוזל או לגמרי בחינם. "אי אפשר היה לעשות את הפסטיבל הזה במתכונת זו במקום אחר", אומר ראש עיריית ירושלים ניר ברקת, ששם לו למטרה להפוך את העיר למוקד עלייה לרגל. "חל שינוי באווירה בירושלים", הוא טוען, ולא מתכוון דווקא לגל ההתחרדות. "הצעירים הרבה יותר אוהבים להגיע לירושלים היום". בין אם אמת בדבר ובין אם לאו - "חמשושלים" מבטיח למשוך אל העיר הקדושה קהל גדול ומגוון, מכל טווח הגילאים.
#alt
Dead Sea 2005, עבודה של סיגלית לנדאו במוזיאון ישראל.
צילום: אלדד רפאלי

אז מה בתוכנית? קצרו הפיקסלים מלמנות הכל, אבל ההצצה הראשונה בהחלט עושה טעם של עוד. מוזיאון ישראל מציע, בנוסף לתערוכות הרגילות (שללא ספק - שוות ביקור נפרד), סיורים מיוחדים בנושא אוכל. האירוע יכלול סקירה של שלל אגפי החלל, תוך התמקדות במוצגים העוסקים במזון על שלל צורותיו – החל ימי שבט המאיה, דרך הציור ההולנדי והפלמי של המאה השבע-עשרה ועד הפופ-ארט האמריקאי של שנות השישים. תמורת תשלום סמלי, תוכלו ליהנות בצד הסיור ממרקים (כשרים) שהוכנו בהשראת מרכיבים המככבים ביצירות התלויות במוזיאון. שימו לב כי מוזיאון ישראל, כמו גם מוזיאונים ומקומות תרבות רבים אחרים בעיר, סגור בדרך כלל בשישי בערב – והדבר לא ישתנה גם בחמשושלים. וודאו מראש לפני שאתם מכתתים את רגליכם לחינם. עוד בתחום הקולינארי, שווה לדעת שמספר נרחב של מסעדות בעיר יכינו תפריטים מיוחדים עבור הפסטיבל, שמחירם ינוע בין 78 ל-118 שקלים לארוחה, כולל מסעדות יוקרה בהן מחיר ממוצע לסועד עומד על 120 שקלים או יותר. בנוסף יכינו המסעדות המשתתפות מנות חורפיות ירושלמיות מיוחדות, שמחירן יעמוד על 25 שקלים. רשימת המסעדות המשתתפות תפורסם בהמשך.

מוזיאון לאמנות האיסלאם יציג במקביל לתערוכת הקבע שלו, סדרת הופעות מיוחדות בימי חמישי בערב. ב-1.12 יופיע נגן העוּד והכנר הבינלאומי - יאיר דלאל, עם מוסיקה הנעה בין בבל, הודו ועַרַב. ב-8.12 תופיע להקת "שהריאר" עם מוסיקה ערבית קלאסית של יוצרים כדוגמת אום כולתום ופריד אל אטרש. ב.-15.12 תופיע להקת המטאל "אורפנד לנד", המשלבת אלמנטים של מוסיקה ערבית ופיוטים יהודיים בריף הגיטרות הכבד שלה. בשונה לגמרי, מוזיאון המדע יציע לאורך כל החודש כניסה חינם בימי חמישי והשתתפות בתכנית מיוחדת שתעסוק בנשים במדע. האירוע כולל שיחה וירטואלית עם Twisty, בובה שנונה שהגיעה לארץ מאיטליה במסגרת הפרויקט הבינלאומי TWIST, המעודד נשים לבחור בקריירה מדעית. בנוסף תתקיים גם עמדת צפייה שתכלול ראיונות עם 42 מדעניות מרחבי העולם, סדרת מפגשים תחת השם "Speed Dating" (המזכיר שתקרת הזכוכית נפרשת על עולם המדע גם כשהוא מנסה לפתוח את אופקי הציבור), שכוללת שיחה של חמש דקות עם מדעניות וחוקרות צעירות, ועמדה לבחינת אסוציאציות חבויות, או בתרגום חופשי – סטריאוטיפים.


#alt
YMCA. צילום: אילה בלופולסקי

בניין ימק"א (YMCA) במערב ירושלים, שתוכנן על ידי האדריכל ארתור לומיס הרמון (אותו אולי תזהו מבניין אחר שיצר - האמפייר סטייט בילדינג) משקם כעת את 35 הפעמונים שלו, ובמסגרת האירועים יקיים שלושה
קונצרטי פעמונים. שווה לבקר גם בבניין עצמו, שלמרות היותו שייך לארגון נוצרי מובהק - מחבק את כל שלוש הדתות העיקריות. תוכלו לראות זאת, בין היתר, בשלושת כיתובי הכרזת האמונה ("ה' אלוקינו ה' אחד" בעברית, "אין אלוהים מלבד אללה" בערבית ו"אני הדרך" באנגלית) על המגדל ועל הבניינים הצדדיים.

בנוסף מציע הפסטיבל סיורים היסטוריים מעניינים ברחובות ירושלים. מאוד מומלץ להירשם ל -"סיורי חטאים בעיר הקדושה" הכוללים סיור בעקבות סיפורי אהבה ירושלמיים בשם "עד שמצאתי את שאהבה נפשי" (בין האוהבים – רחל המשוררת ושלמה המלך ומלכת שבא) ו"לילות בעתיקות", שמאיר את תולדות עיר מגדל דוד לאור ירח. כמו כן כולל הפסטיבל הופעות ובילויים עד השעות הקטנות של הלילה. בעוד חלק מהאירועים נסגרים בשישי בערב, מועדני ההופעות של העיר יפעלו כרגיל בליל שישי. הצוללת הצהובה תארח ב-16.12 את "פסטיכסאח" - פסטיבל המטאל השנתי, ומועדון הזאפה יגיש הופעות אקוסטיות של אסף אבידן, משינה והיהודים לצד הופעות צהרים של רמי פורטיס ומוש בן-ארי.

פורסם בעכבר העיר אונליין, 23.11.2011

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה