כתבה: מקום לדאגה

בימים אלה מנהלת עיריית חיפה קרב תקשורתי סוער נגד חיל הים ומשרד הביטחון. הסיבה – הפולינום, מבנה צבאי אחד מני מספר מבנים שעומד להקים חיל הים בנמל חיפה. לדברי העירייה, מדובר במבנה צבאי שגובהו כ-20 מטרים ואורכו כ-140 מטרים, העתיד להיבנות מעבר לשובר הגלים מול הנמל המערבי ולחסום בנוכחותו את התצפית לים מן הגנים הבהאיים והמושבה הגרמנית. מנגד, טוען משרד הביטחון כי מדובר בתעלול בחירות של ראש העיר יונה יהב, וכי התמונה שמציירת העירייה – בכלל זה בהדמיות של המבנה – מופרזת ושקרית.על פי משרד הביטחון, התכנית כוללת ייבוש של חלק מהים, הרחבת שובר הגלים והקמת הבסיס החדש, שהפולינום הוא חלק ממנו, על פני שובר הגלים.

נוף המחלוקת. צילום: אילה בלופולסקי
בשנת 2004 הוצגה לעיריית חיפה לראשונה תכנית להרחבת הנמל על ידי בניית מעגנה חדשה בחלקו הצפוני של שובר הגלים, אותן אישרה העירייה. לדברי העירייה, התכניות שהוצגו בפניה היו חלקיות ולא כללו את מימדיו ומיקומו האמיתיים של הפולינום. במאי 2006 הציג האדריכל גיל הר-גיל, שעמד להיות ארכיטקט הנוף של הפרויקט, הדמיה שכללה את הפולינום בגובהו האמיתי, והתפטר מן הפרויקט. את תגובת הר-גיל לא ניתן היה להשיג עד מועד פרסום הכתבה, אולם מקורות בעירייה טוענים כי התפטרותו נבעה מחוסר הסכמתו עם עקרונות התכנון של המבנה ומימדיו. לדברי דובר משרד הביטחון שלמה דרור, היה ראש העיר יהב מודע לכל פרטי התכנית, ואף ניהל עליה משא ומתן: "בגללו הנמכנו את הפולינום למינימום האפשרי והזזנו אותו פעמיים. היום המיקום הוא 80 מטרים מן המקום המקורי בו תוכנן, בו אנחנו יודעים שהוא לא מפריע. יתרה מכך, קיבלנו אישור מאונסק"ו ומהבהאיים שהוא לא מפריע לקו הרוחני של הבהאיים, שעובר מהגנים בחיפה עד למרכז שלהם בעכו."

מאחר שהפולינום הוא מבנה צבאי, התקבלה ההחלטה על הקמתו בוועדה למתקנים ביטחוניים (הולמ"ב), המורכבת משלושה חברים בלבד, איש מהם אינו נציג ציבור. בשיחה עם חבר הכנסת ד"ר דב חנין, מסר חנין את התרשמותו בנושא: "כמו תמיד בהליכים ביטחוניים שנעשים בדלתיים סגורות, מבלי שהציבור יהיה מעורב ומבלי שגורמי מקצוע עצמאיים יהיו מעורבים מספיק בשלבים המוקדמים של התכנון, מגיעים לתוצאה שהיא בעייתית מבחינה תכנונית."

"בגלל הרגישות, חלק מהתכניות עבר בולמ"ב, אבל דווקא הדברים הבעייתיים עברו בוועדה המחוזית של חיפה", אמר דרור בתגובה. "הנושא עבר הליכי תכנון מאוד קפדניים של הרבה משרדים". מדוברות צה"ל נמסר בנושא כי "חיל הים קיבל את כלל האישורים להרחבת הנמל הצבאי עבור כלי שייט נוספים שיקלטו בחיל בעשור הקרוב. הפרויקט תוכנן תוך תיאום מלא עם גורמי המשרד להגנת הסביבה, משרד הפנים, משרד התחבורה, חברת נמלי ישראל, חברת נמל חיפה, רשות העתיקות ומנהל מקרקעי ישראל ואושר בוועדה למתקנים ביטחוניים, ובועדת הערר למתקנים ביטחוניים לאחר הליך תאום סטטוטורי יסודי ומפורט שארך 3 שנים. בתוכנית קיים איזון ראוי בין השיקולים הביטחוניים לשיקולים הסביבתיים. לאור הכוונה לבצע את המהלך בשקיפות מלאה, ארך הפרויקט זמן רוב תוך מעורבות גורמי התכנון האזרחיים לאורך כל הדרך כולל עריית חיפה לרבות קבלת הערות ושילובם בתכנון הפרויקט.

ביום ג' האחרון ערכו חברי השדולה הסביבתית-חברתית של הכנסת, ובכלל זה יושבי הראש, חברי הכנסת ד"ר דב חנין והרב מיכאל מלכיאור, סיור בחיפה במהלכו שמעו את טענותיהם של אנשי חיל הים ושל ראש העיר יונה יהב. במהלך הסיור כינה ראש העיר יונה יהב את התעקשותו של חיל הים על מיקום הפולינום "רשעות", ואמר: "הם לא היו משקרים אם זו לא הייתה רשעות. הם היו מראים לי הכל".

"יצאתי מהשיחות עם אנשי מערכת הביטחון, חיל הים והעירייה מאוד מודאג", אמר חנין. "מורד גן הבהאיים הוא שכיית חמדה מיוחדת במינה. זהו נוף שיקר לתושבי חיפה בפרט ולאזרחי ישראל בכלל. יש לו משמעות תכנונית וכלכלית ולכן חיוני להגן עליו. אני קורא למערכת הביטחון לשקול ברצינות את החלופות שמציעה עיריית חיפה כדי להימנע מפגיעה בלתי הפיכה." 

החלופה שמציעה העירייה היא העברת הפולינום לחוף המזרחי של חיפה, סמוך לחוות המיכלים. על פניו, המקום נראה כפתרון המושלם – מלבד כמה פגמים קטנים. פגמים גדולים, למעשה. הראשון של בהם הוא הרעיון של מיקום בסיס צבאי, העלול להוות מטרה לאש אויב, סמוך למיכל אמוניה ומיכלי דלק. בעיה אחרת היא בעיה מבצעית: לדברי דרור, הנמל המזרחי, בניגוד לנמל המערבי, לא מאפשר יציאה לים 365 ימים בשנה, ללא תלות במזג אוויר, דבר שהוא הכרחי לקיומו של בסיס צבאי ימי פעיל: "אם מתקבלת התרעה על ספינת מחבלים והדבור לא יכול לצאת מיד לאתר אותה בגלל שהים סוער – אנחנו בצרות". 

הרב מלכיאור מסר תגובה מסויגת יותר מזו של חנין: "אם אכן הטענות של עיריית חיפה כפי שהוצגו בסיור נכונות, אז השדולה הסביבתית-חברתית תפעל בכל הכלים העומדים לרשותה, כולל בחקיקה, על מנת למנוע את בנייתו של הפולינום." תגובתו מובנת לאור העובדה כי מאחורי חיל הים עומדת החלטת ועדת ערר לעניינים ביטחוניים המאשרת את תכנית הפולינום, ולאור טענות הנגד של משרד הביטחון באשר למי הוא השקרן בפרשיה זו. "ההדמיה של צמיר שקרית לחלוטין", אמר שלמה דרור, בהתייחסו להדמיה שפורסמה בעיתונות בה מתנשא הפולינום לגובה כפול מזה של ממגורות בית דגון וחוסם לחלוטין את הנוף לים מן הגנים הבהאיים. 
בנוסף, טוענים בשרד הביטחון כי הנתונים של העירייה לגבי רוחבו של הפולינום ופרזים, וכי רוחבו צפוי להיות כ-70 מטרים בלבד.

למרות המחלוקת, קיימת תועלת אחת בלתי מעורערת שתצמח לחיפה מן הפרויקט - הגדלת רצועת החוף שלה. חיל הים יפנה את שכונת בת גלים ואת החוף השקט וירכז את הבה"ד באזור חדש. "לא לקחנו את הים מאף אחד", אומר דרור בתגובה לסיסמה "מחזירים לחיפה את הים" שהובילה את ההפגנה נגד הפרויקט ביום שלישי. "להיפך, אנחנו מחזירים לעיריית חיפה הרחבה של הים, מחזירים לה חלק של הים שהיה אצלנו."

פורסם בנענע10, 11.08.2008

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה