סקירה: מעט כסף והרבה תיאטרון - המדריך השלם לפרינג' בישראל

עם תשוקה גדולה ליצירה, תקציבים קטנים ואולמות קטנים עוד יותר פועלים בארץ כמה וכמה תיאטראות פרינג'. הם בוחרים דווקא במחזות ובטקסטים הקשים והמורכבים, מרכיבים תפאורה מארגזי קרטון ובעיקר מותחים את גבולות הבמה. לרגל השנה החדשה, קבלו סקירה של המקומות והאנשים שעושים תיאטרון קצת אחר.

תיאטרון תמונע, בית ליוצרים וקהל
מיקום: שונצינו 8, תל אביב. חי שם בשלווה מאז 1999.
תאריך לידה: 1982.
מנהלים: נאוה צוקרמן ואסף הראל.
אופי: צעיר. המקום מגדיר את עצמו כמרכז בינתחומי שנועד לקדם אמנים עצמאיים. "פרינג' זה אידיאולוגיה, זה דרך חיים", אומרת צוקרמן. "מי שחושב שהוא מתחיל בפרינג' כדי שיגלו אותו, כדי לעבור למיינסטרים – זה קשקוש, זה לא פרינג'. הפרינג' הוא הנפש של אמנות התיאטרון והרוח שלה. אלה יוצרים ושחקנים שמחפשים, זו מעבדה. המניע הוא לחקור, לעבור תהליך, להביא נקודת מבט נוספת. זה חיפוש תמידי." לשאלה האם הפרסום וההכרה גרמו ל"התברגנות" של המקום עונה צוקרמן בשלילה נחרצת. "אני זוכרת שכשפתחתי את הדלתות בשונצינו שאלו אותי 'אז מה, עכשיו תתחילו להיות 'הבימה'?'. ואני לא יכולה להיות 'הבימה'. אם ההפקה טובה, היא תרוץ גם אם יהיו שישה איש באולם. אנחנו נאכל את הלב עד שהקהל יבין את האיכות."
רץ עכשיו: העונה הגרמנית, בשיתוף מכון גתה, בעיצומה. בין היתר, ניתן למצוא בה את ההצגה זוכת פרס מולהיימר למחזאות עכשווית "אדם גייסט", ואת מופע הקברט "אודיסיאוס כאוטיקוס", המבוסס על "האודיסיאה".
בין ההצגות מחוץ לעונה הגרמנית, מציג כעת התיאטרון את "רצח בכביש המהיר", הצגת יחיד זוכת תיאטרונטו 2010 בכיכובו של אייל שכטר, ואת "אבסינט", מאת המחזאית הפולנית מגדה פרטאץ', בבימוי מאור זגורי.
טלפון: 03-5611211

התיאטרון הערבי-עברי ביפו
מיקום: רח' מפרץ שלמה 10, יפו העתיקה (ליד החמאם)
תאריך לידה: התחיל מקובצת "תיאטרון מקומי" ב-1990, נולד סופית כ"תיאטרון ערבי-עברי" ב-1998.
מנהלים: גבי אלדור, אדיב ג'השאן ויגאל עזרתי.
אופי: פוליטי בעל כרחו. ההצגות מועלות בערבית ובעברית, וזהו, כנראה, התיאטרון היחיד בארץ שמעלה בעברית מחזות שנכתבו במקור בערבית. "יש כאן מפגש, מעבר לתיאטרון", אומר עזרתי, ומודה שמאז איחוד הכוחות עוסקים התכנים של קבוצת "תיאטרון מקומי" פחות בנושאים פוליטיים באופן ישיר. "עצם הקיום של התיאטרון הוא כבר איזושהי הצהרה. אנחנו מציגים בשתי השפות, מדברים בשתי השפות, הפרסום הוא בשתי השפות. המציאות הופכת אותנו לפוליטיים בעל כרחנו. בתוך התרבות הפוליטית, אנחנו הופכים לאמירה."
התיאטרון אינו עורך, באופן עקרוני, בדיקת תיקים.
רץ עכשיו: דווקא הצגת ילדים. "האוצר" היא הצגה שטה, המתנהלת על ספינה ומכניסה את הילדים להרפתקת פיראטים.
טלפון: 03-5185563

תיאטרון הסמטה
מיקום: מזל דגים 8, יפו העתיקה
תאריך לידה: תחילת שנות השמונים
מנהל: אבי גיבסון בר-אל, בוגר תיאטרון החדר ומנחה מוסמך של שיטת אוריין (הידועה גם בשם שיטת הקהל הפתוח) – שיטה המאמינה בהבאת החוויה האישית המיידית של השחקן לידי ביטוי.
אופי: "אני מאמין שתפקיד התיאטרון הוא לקרב את העדוּת. לומר את הדברים בצורה החדה ביותר, גם אם הם לא תמיד נעימים לאוזניו של הצופה", אומר בר-אל. "המטרה שלנו היא לנסות לחדש בצורה ובתוכן, ולשאוף ליצירות בעלות גוון אופוזיציוני, שמערערות את הסדר הקיים, מאתגרות אותו, שואפות לחדש, בודקות את היחס בין הצופה לבמה. אני מאמין באינטימיות ביצירה. אנחנו לא תלויים בקהל המנויים שלנו, וחשוב לנו לומר את מה שחשוב לנו, דרך היצירה. וגם כשלפעמים הדברים עוברים את גבול הטעם הטוב, זה מתוך שאיפה ליצור דיאלוג ודיון עם הקהל."
רץ עכשיו: "אורפיאוס במטרו" של תיאטרון מלנקי (בתרגום, התיאטרון הקטן), אנסמבל של בוגרי מיטב בתי הספר לתיאטרון של ברית המועצות. ההצגה השתתפה לאחרונה בפסטיבל MONOACT הבינלאומי בקוסובו.
"חוות החיות", הצגת יחיד על פי ספרו של ג'ורג' אורוול, בכיכובו של ניר מנקי.
טלפון: 03-6812126

תיאטרון קרוב
מיקום: לוינסקי 116, התחנה המרכזית החדשה ת"א, קומה 4
תאריך לידה: 2001
מנהל: ניקו ניתאי, מי שניהל במשך 20 שנה את תיאטרון הסמטה (ע"ע).
אופי: קלאסי עם טוויסט. "אנחנו מנסים להוריד את המחסום בין הקהל לאמן", מסביר ניתאי, "ליצור אמנות לא מכופתרת, שמנסה לשים במרכז את היחיד. לעשות תיאטרון שיש בו פיוט, לא רק סנסציה." עם זאת, המיקום בתחנה המרכזית, שהפך עם השנים לאידיאולוגיה, הוא חרב פיפיות. "זו רק סטיגמה שהתחנה המרכזית היא מסוכנת", מתמרמר ניתאי. "המטרה שלנו היא להראות לאנשים שיש פה פעילות תרבותית, גם בשביל אנשים שבחיים לא יגיעו לתחנה המרכזית. צריך להוציא את התיאטרון מהסנוביות שלו, גם את הפרינג'. כדי להפוך את התרבות למשהו באמת המוני צריך להביא את האנשים לכל מיני מקומות קטנים. יש אנשים שאומרים לנו 'אנחנו לא נכנסים לתחנה המרכזית'. מתי נצליח לשבור את זה?"
נוסף על גרעין השחקנים הקבוע, המונה כ-20 איש, ושחקנים מתחלפים, מארח התיאטרון באורח קבע הצגות של קבוצות תיאטרון של עולים, בעיקר יוצאי אתיופיה וברית המועצות. מעבר לכך, מפעיל התיאטרון גם פרויקט של לימוד מקצועות הבמה לנוער בסיכון, ופעילות תיאטרלית למתנדבי הקהילה.
רץ עכשיו: "כוכב בלי שם" של מיכאל סבסטיאן, שמציגה כבר קרוב לחמש שנים; "מלון אירופה", עיבוד מודרני של מטיי וישניאק לאריסטופנס, המתורגם לראשונה לעברית; הקברט זוכה פרס הפרינג' להלחנה "איש הרוח, הזונה והליצן".  
טלפון: 03-6885004

תיאטרון פסיק
מיקום: רח' שטנר 3, קומה ג', גבעת שאול, ירושלים. בעוד כחודשיים ייכנס למקום משכנו החדש ברחוב מסילת ישרים.
תאריך לידה: 1997. ב-2001 הפך לעמותה רשומה.
מנהלים: שמואל הדג'ס ועוזי ביטון.
אופי: המציא ז'אנר חדש בשם "קומדיה דל'ארטה ישראלית". תיאטרון המסכות של המאה ה-17, שהתבסס על דמויות של אדונים ומשרתים, עבר, תחת ידי "פסיק", התאמה לקהל הישראלי המודרני. "כל המחקר שתיאטרון פסיק עשה של הקומדיה דל'ארטה הוא בטרנספורמציה של המסכות האיטלקיות הקלאסיות למסכות ישראליות קלאסיות", מסביר הד'גס. "תשאלי אנשים ברחוב, אף אחד לא יידע להגיד מי אלה ארלקינו, פולצ'ינלה, דוטורה... התפקיד שלנו הוא לנסות ולהבין מיהו ארלקינו כיום, במציאות העכשווית. ארלקינו המשרת האיטלקי מאוד מרוחק מהקהל הישראלי, והמהות של הדל ארטה היא בדיוק ההיפך. השחקנים הנודדים של הדל'ארטה היו אנשים שבאו מהעם. כשהם היו מגיעים לכפר כלשהו הם היו עושים תחקיר על הכפר ועל תושביו, ואחרי כמה ימים היו עולים לבמה ומציגים מראַה של הכפר. הם בעצם המציאו משהו שמשפיע על התיאטרון עד היום. התיאטרון הכי מיינסטירמי כיום, הבסיס שלו זה הדל'ארטה - ז'אנר שהתחיל מהאנשים הפשוטים, מאנשים שלפעמים נאלצו לעשות תיאטרון רק בשביל להתפרנס".
רץ עכשיו: דווקא לא דל'ארטה - ההצגה "הימים של עדאל", המגוללת את סיפורו (האמיתי) של חולה סכיזופרניה ערבי המשוכנע שהוא יהודי מציגה על במת "פסיק" מאז 2004, בהצלחה רבה.
טלפון: 02-6513663, 02-6512227

על קו התפר
חוץ המוזכרים לעיל, פועלות בארץ עוד כמה מסגרות שיוצרות ועושות תיאטרון פרינג'. אחת מהן היא תיאטרון הנגב.למרות שמו, הוא אינו תיאטרון של ממש, אלא קבוצה שנוסדה ב-1983 ומציגה בעיקר במרכז אמנות אשכול שבבאר שבע. הארגון מפעיל גם קבוצת תיאטרון בדואית ברהט, בשיתוף פעולה עם העירייה. בחודש הקרוב הם מגיעים לתיאטרון צוותא, עם "הביתה" של הרולד פינטר.

המעבדה בירושלים מציגה מבחר המכוון למרכז הפרינג', עם דגש על תחומים מולטי דיסציפלינריים. ב-12 לחודש תוכלו לראות שם את "פרמיירה", הצגת תיאטרון-מחול מעשה ידי עדי פז. תיאטרון קליפה, שנוסד ב-1995, מציג תיאטרון אילם, מחול וכל מה שביניהם. בחודש הקרוב הוא מצטרף גם כן לחגיגות הילדים עם שתי הפקות – "סיפורי היער הקסום" ו"מה קורה עם שבתאי?", שתיהן לגילאי טרום חובה עד כיתה א'. ויש עוד הרבה. חפשו בתיאטרון הקרוב אליכם. 

פורסם בעכבר העיר אונליין, 14.09.2010

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה