כתבה: אושרה הקמת התחנה הפחמית באשקלון

התכנית להקמת תחנת הכוח הפחמית קיבלה היום דחיפה נוספת, עת החליטה הוועדה לתשתיות לאומיות לאשר את התוכנית ולהעבירה להערות הוועדות המחוזיות והשגות הציבור.

איריס האן ואריק טפיירו, נציגי החברה להגנת הטבע וארגוני הסביבה, אמרו בוועדה: "מצער ואף מדאיג מאד לגלות כי מדינת ישראל בוחרת לפתור את בעיית האנרגיה החמורה על ידי בניית תחנות כוח מזהמות ולא על ידי ניהול משק אנרגיה מודרני וידידותי לסביבה, שמקדם טכנולוגיות סביבתיות ומעודד חיסכון באנרגיה. יש לציין כי עוד לא נאמרה המילה האחרונה, אנו תקווה כי התוכנית תשונה בשלבים הבאים של התכנון, בהן הציבור יוכל להביע את עמדתו לגבי התוכנית ולהשפיע עליה, מאחר ובוועדה לתשתיות לאומיות יושב רוב מוחלט של נציגי הממשלה וקולו של הציבור כמעט ולא נשמע."

לפי נתונים של החברה להגנת הטבע, ההחלטה התקבלה ברוב של תשעה נציגים מול שני נציגים (התנגדו: נציגי ארגוני הסביבה והמשרד להגנת הסביבה, שאף הציעו החלטה נגדית לעכב את אישור התכנית עד לעריכת בדיקות נוספות).


ההחלטה שהתקבלה היום נוגעת להפעלת פרויקט D - הקמת תחנת הכח הפחמית החדשה באשקלון. לפי נתונים של מגמה ירוקה וגרינפיס, הוועדה התכנסה היום לקבלת החלטה לאחר שקיימה בנושא שלושה מפגשים בלבד, שמתוכם לא כולם היו פתוחים לציבור כמחייב בחוק, ובניגוד לעמדתו של משרד הבריאות המתנגד בתוקף להקמת התחנה בסמוך למרכזי אוכלוסין.

דוברת "מגמה ירוקה", מאיה אילוז-בל, מסרה כי הוועדה לתשתיות לאומיות התחייבה שבכל רגע נתון היקף הפליטות המזהמות לא יעלה על היקפו הנוכחי כיום. לצורך כך קבעה הוועדה, כתנאי להקמת התחנה הפחמית החדשה, שיש לשדרג את התחנה הפחמית הפועלת כיום עד להפחתת 50% לפחות מפליטותיה כיום. אם תוך חמש שנים לא יופחתו פליטות התחנה הנוכחית כנדרש תחזור הוועדה ותבחן את הקמת התחנה החדשה לאור טכנולוגיות חדשות שתקומנה עד אז.

הפרויקט, שאושר בסוף 2002, זכה להתנגדות חריפה מצד הארגונים הירוקים ותושבי אשקלון והסביבה מיומו הראשון. לפי אדם, טבע ודין, תחנות כוח הן מקור מרכזי לזיהום אוויר, שמביא בין היתר גם להשלכות בריאותיות קשות כגון מחלות לב וריאה, ותמותה של כ-1,500 איש בכל שנה רק בישראל. התחנות, לפי העמותה, מייצרות מאות אלפי טונות של אפר, פחם רדיו אקטיבי, מזהמות את מי התהום, כשאין בנמצא פתרונות לטיפול בכמויות ובחומרים המיוצרים בהן. במחקר שנערך בתחנת הכוח של אשקלון בשנת 1990, נראתה ירידה חדה בתפקודי ראות ילדים ועלייה בתחלואת התינוקות המתגוררים באשקלון וסביבתה.


ראש העיר אשקלון, רוני מהצרי, שהתנגד בחריפות להקמת תחנת כוח פחמית נוספת באשקלון, התרעם על החלטת הוועדה: "ממשלת ישראל, החליטה להקריב את חייהם ובריאותם של תושבי הדרום. הממשלה אשר נכשלה כישלון חרוץ בהגנה על תושבי הדרום מפני הגראדים והקסאמים, החליטה לזהם את הדרום על-ידי הקמת תחנת כוח נוספת בעיר אשקלון."

ח"כ ד"ר דב חנין (חד"ש), יו"ר עמית של השדולה הסביבתית-חברתית בכנסת גינה אף הוא את ההחלטה: "מצד אחד, ממשלת ישראל מקדמת עוד ועוד תחנות מזהמות לייצור חשמל, ומצד שני בולמת מהלכים של התייעלות אנרגיה. הקמת תחנה פחמית צריכה להיות המוצא האחרון למשבר האנרגיה ויכולה להישקל רק לאחר שמוצו כל האפשרויות האחרות. מדינות מערביות אחרות פנו לאפיקים של שימור והתייעלות אנרגיה ואילו בישראל צריכת האנרגיה רק ממשיכה לעלות. במדינות מערביות אחרות מייצרים אנרגיה מתחדשת ואילו בישראל עדיין לא הגיעו ל-1% של אנרגיה חלופית. תגובתה של כנסת ישראל להחלטות הממשלה תהיה להביא לקריאה טרומית, ביום ד' הקרוב, את הצעת חוק התייעלות אנרגיה במבני ציבור".

עו"ד ציפי איסר-איציק, מנכ"ל אדם טבע ודין, הודיעה כי בכוונתה לעתור לבג"צ לנוכח אופן התנהלותו הפגום של ההליך בוועדה, מבלי שהונחה בפניה חברי הועדה תשתית עובדתית מלאה בדגש על ההשפעות הבריאותיות והסביבתיות הנובעות מהקמת התחנה הפחמית. "הוועדה התעלמה מהחלטתו של בג"צ ובחר שלא לשקול את כל ההשפעות הבריאותיות הקשורות בהקמת התחנה ומבלי להתייחס לדבריו הקשים של נציג משרד הבריאות שטען במפורש שהעיר אשקלון הגיעה לסף קיבולת התחלואה עקב הסמיכות לתחנה פחמית קיימת. כמו כן, לא נשקלו כל ההיבטים הגלובליים של הפליטה של גזי החממה מפעילות התחנה הפחמית, בניגוד גמור למגמה העולמית המבקשת לצמצם את היקף הפליטה שלהם. לדאבוננו, גם התוכנית של משרד התשתיות להתייעלות אנרגטית עליה הצהירו בגאון אנשי משרד התשתיות השבוע, לא השפיעה על קבלת ההחלטה. כל אלה מאלצים אותנו לעתור שוב לבג"צ בכדי להוביל לקבלת החלטה מושכלת למען בריאות הציבור וחייו."

ארגון "מגמה ירוקה" מסר כי "זהו יום שחור לאזרחי מדינת ישראל, ולתושבי אשקלון בפרט, אשר ישלמו מחיר בריאותי כבד. לא ייתכן שוועדה עוקפת תכנון תאשר תחנה מזהמת בסדר גודל כזה מבלי לבחון את ההשלכות הבריאותיות וללא תכנית אב למשק האנרגיה."


בדו"ח שפורסם השנה על ידי ד"ר אריה ונגר נמצא כי התחנה הפחמית החדשה תגדיל את פליטות גזי החממה בישראל ב-10.5 אחוזים מהיקף הפליטה הנוכחי; זאת בשעה שישראל, המנסה להצטרף לארגון לשיתוף פעולה כלכלי ופיתוח (OECD), אמורה לפעול להפחתת פליטת גזי החממה שלה, ומסתכנת בקנסות של מיליוני שקלים על הפליטות העודפות.

בדו"ח "דרכים לקיימות VI", שפרסם השנה ארגון "חיים וסביבה", הציעו הארגונים הירוקים פתרונות של שימור אנרגיה שיובילו לחיסכון שישתווה ואף יעלה על כמות האנרגיה שתפיק תחנת הכח החדשה.

בממצאיו של ד"ר ונגר הודגש במיוחד נושא הכספית, הידועה זה מכבר כחומר הפוגע במערכת העצבים, שתפלוט התחנה הפחמית. הכספית פוגעת בהתפתחות המוח ומערכת העצבים בעוברים וילדים, וגורמת לפגיעה באינטליגנציה, בזיכרון, בכישורים הקוגנטיביים, ביכולת המוטורית, ועוד. הכספית הנפלטת לאוויר עלולה לשקוע במקורות המים, לחלחל לקרקע ולהצטבר בגידולי המשק החקלאים ובעלי חיים ודגים. אם הדבר אכן יקרה, תהיה זו בעיה של המרכז לא פחות מאשר של הפריפריה, שכן אזור אשקלון עמוס באזורי חקלאות ודיג.


פורסם בנענע10, 16.06.2008   

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה