ידיעה: חוק "המזהם משלם" עבר

חוק "המזהם משלם אמש (שלישי) בכנסת בקריאה שנייה ושלישית. על פי החוק, אותו מקדמים ארגוני הסביבה זה חודשים רבים, תעודכן כל החקיקה הסביבתית הקיימת בישראל, כולל הוראות מנדטוריות מסויימות, על מנת ליצור הרתעה ולהחמיר את הענישה על זיהום ופגיעה בסביבה. החוק הפלילי יעודכן באופן מקיף: העונש על עבירות על חוקים כגון חוק המים, חוק חומרים מסוכנים וחוק שמירת הסביבה החופית עודכן לשלוש שנות מאסר, והקנסות הפליליים הבסיסיים ברוב החוקים הסביבתיים הוכפלו.

בנוסף, ניתנה לבית המשפט האפשרות להטיל, בנוסף לקנסות הבסיסיים, קנסות בשיעור הרווח שהפיק המזהם כתוצאה מן העבירה. כו כן, קיימת קורלציה בין גודל המפעל המזהם לגודל הקנס, כאשר הקנס הגדול ביותר מוטל על תאגידים והוא מגיע עד ל-2.4 מיליון שקלים, בתוספת 1/20 מגובה הקנס על כל יום בו נשכת העבירה. בנוסף על כל הקנסות הללו, נכנסה לחוק החופים הדרישה כי המזהם - גם המזם ברישיון - יחוייב בתשלום על הנזרם שנגרם כתוצאה מפעולתו. בחוקים רבים, כגון חוק מניעת זיהומי ים וחוק המים, ניתה לרשויות המקומיות הרשות לתקן את הנזק שנגרם במקום הגורם המזיק ולגבות ממנו כפל הוצאות.

ח"כ ד"ר דב חנין (חד"ש), יו"ר עמית של השדולה הסביבתית-חברתית בכנסת ויוזם החוק, ברך על אישור החוק ואמר כי "חוק המזהם משלם מתמודד עם בעיית היסוד של המפגעים הסביבתיים: הבעיות הסביבתיות האופייניות אינן נגרמות בגלל טעויות אלא בגלל אינטרסים כלכליים. עד היום הבעיה הגדולה שלנו הייתה שבישראל השתלם מאוד לזהם. רק מנגנוני ענישה כלכלית יעילים ואפקטיביים יכולים לשנות את המצב".

בעמותת "אדם, טבע ודין" מרוצים מאוד: "מדובר באחד מהחוקים הסביבתיים החשובים שנחקקו לאחרונה", מסר דובר העמותה אביעד אורן, "המספקים כוח בידי הרשויות לצמצם בהיקף הזיהום, בין היתר באמצעות סנקציות כלכליות על המזהמים. אנו תקווה כי הרשויות תוצאנה לפועל את הסמכויות שכעת ניתנו להן בחוק, ותפסקנה את המצב הבלתי סביר שבו למזהם ימשיך להשתלם לזהם."

בארגון "מגמה ירוקה" מבקשים לשים לב דווקא להליך האכיפה, ומבטיחים לעקוב: "חוק המזהם משלם מתקן מצב מעוות שבו השתלם, באופן מעשי, לזהם, והציבור שילם את המחיר בבריאותו. אנחנו מצפים שהגורמים האחראיים, ובראשם המשרד להגנת הסביבה, יאכפו את החוק ויבצעו אותו הלכה למעשה, ואנחנו נעמוד על המשמר כדי לוודא שזה מתבצע."

פורסם בנענע10, 30.07.2008

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה