סקירה: הרגעים הגדולים של דנה אינטרנשיונל

לא ייאמן, אבל הדיווה, דנה אינטרנשיונל, סוגרת היום (02.02.2012) ארבעה עשורים. קרוב למחציתם עברו עליה באור הזרקורים. לרגל חגיגות יום ההולדת חזרנו לבחון כמה מהרגעים הצבעוניים יותר, שהפכו את הקריירה שלה למה שהיא היום.

סעידה סולטאנה
הבמה הגדולה הראשונה של ירון כהן הייתה כנער במקהלת הנוער העירוני של תל אביב, בהפקה הישראלית הראשונה של "יוסף וכתונת הפסים המשגעת" בכיכובו של שלמה ארצי. זה היה הקשר הראשון והאחרון שאפשר היה למתוח בין שלמה ארצי למי שהפכה לימים לאחת הפריצות המפתיעות ביותר של עולם האנדרגראונד לתוך מיינסטרים. חיי המקהלה של כהן נותרו מאחור כשחיי הלילה של תל אביב, ואיתם המפיק האגדי שמעון שירזי, נכנסו לתמונה.
ב-93', לפני שהסתכסך עם שירזי, עופר ניסים עדיין שקל להיות זמר. לבקשת שירזי, הסכימה הטרנסקסואלית האלמונית שרון כהן לבצע עם ניסים דואט במופע דראג. כך נולדה "סעידה סולטאנה".  הקהל התאהב בשיר ובשרון, שהפכה להיות דנה. ההקלטה הגיעה לידי דידי הררי ועופר נחשון, ו"סעידה" הפכה ללהיט בלתי צפוי, כולל עבור אינטרנשיונל וניסים עצמם והמקורבים אליהם, שסירבו להאמין שלנוער יהיה אומץ ללכת לחנות תקליטים ולבקש את השיר. כמובן שלשמחת כולם התחזיות התבדו והשיר זכה לחיבוק. אבל החיבוק לא היה ממסדי. כשפנו לתכנית בטלוויזיה הממלכתית, בבקשה להתארח בעקבות הצלחת השיר, התשובה שהתקבלה מהמערכת היתה: "דבר כזה לא יכול להופיע בטלוויזיה ישראלית". מזל שקצת התקדמנו מאז.



ונעבור לפרסומות
עוד באותה שנה זכתה אינטרנשיונל לככב בפרסומת שהפכה להיות הראשונה מפרסומות שהפגינו מודעות עצמית. בשביל הפילם נואר של מילקי ביקשה "להחליף למשהו נוח יותר", ועברה מפיג'מה למראה ערב מלא; אצל AIG קבעה ש"לפעמים צריך לדעת לחתוך"; המפגש עם וונטוורת' מילר באדיבות YES הסתיים במפגן אגוצנטריות הראוי לדיווה; ובימים אלה ניתן לראות אותה זועפת על כך ש"כרמן יש רק אחת" ומצהירה ש"שנית דנה לא תיפול". אפשר לראות בכך ניצול לרעה של נושאים שכואבים לקהילה, ואפשר לראות בכך מפגן נפלא של הומור עצמי.  


האירוויזיון
1998. דיווה. יש צורך להכביר במילים? אולי על בנימין נתניהו, שהיה, גם אז ראש הממשלה, ולא טרח – בניגוד למקובל - להתקשר ולברך את מי שהביאה ניצחון כחול-לבן ראשון מזה שנים. או אולי על השמלה הנוצתית של ז'אן פול גוטייה, אליו פנתה אינטרנשיונל אחרי שאף מעצב ישראלי לא הסכים להלביש את הנציגה הלאומית בתחרות. גוטייה, לעומתם, ששמע על אינטרנשיונל מדוגמן ישראלי איתו עבד פעם, קפץ על ההזדמנות, וממשיך ומעצב עבורה עד היום. מספרים שהוא אפילו היה בארץ בביקור חשאי אצלה לפני כשלוש שנים.   


 אני נפלתי וקמתי
מסורת עתיקת יומין של האירוויזיון היא שהזוכה של השנה הקודמת מגיש את הפרס לזוכה החדש. אינטרנשיונל, כמו דיווה אמיתית, ידעה לגנוב את הפוקוס גם כשהפרס כבר לא היה שלה. מקורות יודעי דבר גורסים שהגורם לנפילה שלה בזמן הגשת הפרס ב-99' היה חבר הפמליה השוודית שדרך על שובל השמלה. יש מי שמסרבים להאמין לסיפור הזה, וטוענים שהכל היה מתוכנן מראש, אבל דווקא המקורבים מסרו שהדיווה פשוט סירבה להגיע לחזרות של הטקס שנערכו יום קודם, בטענה שזה טיפשי – "אני אעשה חזרה של להיכנס, להרים פסל ולצאת?". מתברר שזה לא ממש טיפשי. ילדים, יש כאן לקח ללמוד.


ה-BBC
ב-2009 שודרה בבי.בי.סי סדרת הדרמה הקומית "Beautiful People", שהתבססה של חייו של סיימון דוּנאן (מי שאחראי על רשת קניוני היוקרה "בארני'ז"), ועקבה אחר התבגרותם של שני נערים נשיים שמגיעים ללונדון מהפרברים כדי "לגור בין אנשים יפים". אחד האנשים היפים האלה הייתה הגאווה הלאומית אינטרנשיונל, שהתארחה בפרק מיוחד שבו הנערים בורחים מהבית כדי לנסוע לאירוויזיון שמתקיים בבירמינגהם, ופוגשים את אלילתם מאחורי הקלעים. האמיץ יותר אפילו מספיק למרוט כמה נוצות מהשמלה האגדית. Yes, Ma'am!


פה גדול
אינטרנשיונל לא מרבה להתראיין, ואולי יש לכך סיבה טובה. הפנינים שיוצאות מהפה שלה בכל פעם שהיא מאבדת מעט את שלוותה הופכות לקאלט מיידי, כולל רימיקסים מוזיקליים. שאלה של כתב מדוע הופסק שיתוף פעולה על קליפ בינה לבין הבמאי ליאור מולכו הולידה את "מר במאי" המתחנחן, עם המשפט האלמותי "ציפור עם ציפור נפגשת", שמלווה אותה מאז. בראיון מאוחר יותר היא הודתה שהצורה שבה נאמרו המילים הייתה, כדבריה, "אברבנאלית". אבל הציפורים שוב נפגשו, הפעם בהקשר של מערכות יחסים הומוסקסואליות ("ציפור עם ציפור נפגשת, מקור עם מקור נפגש, בול בבול בוגד").


פורסם בעכבר העיר אונליין, 02.02.2012  

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה