ראיון: קים רטוש, רגע לפני הכניסה לבית "אח הגדול"

הפתיח של הכתבה הזו נכתב לפני חשיפת כל המתמודדים הטריים של בית האח הגדול 4. הכוונה היתה לכתוב שהצופים כבר מוכנים לשכוח את פרעות בית שמש, ואת "תג מחיר" לטובת תככים, בגידות ומפגנים של המכנה המשותף הנמוך ביותר בשידור חי. אבל אם יש משהו שאפשר היה להסיק מרשימת דיירי הבית החדשים ומ-45% הרייטינג שתוכנית הפתיחה השיגה, הרי הוא שהעונה הרביעית של "האח הגדול" תהיה הכל, רק לא בריחה מהמציאות. תוצרי הליהוק של אמש נראים כאילו ההפקה לקחה רשימה של הנושאים הכי בוערים במדינה, וליהקה לכל אחד מהם צמד הפכים קיצוניים שיריבו מול המצלמות (רצוי פיזית). מהכיבוש בשטחים, דרך מעמד האישה בעולם הדתי והחילוני כאחד, ועד פערי המעמדות הכלכליים. קריקטורות קצה של כולם נזרקו לתוך הקלחת הלוהטת של הפריים טיים, כאשר ההפקה עומדת בצד עם קלשון ובוחשת.

בתוך סיר ההיתוך והקרקס האנושי הזה, מי שמסתמן נכון לרגע זה כאחד המתמודדים המחוברים למציאות, והמעניינים לא פחות הוא קים רטוש, משפטן בן 32 מהקריות, שהקפיא את לימודי התואר השני שלו לצורך השתתפות בתוכנית. רגע לפני הכניסה לכלא הטלוויזיוני, ניסינו להבין יחד איתו מה מניע אנשים שפויים לכאורה לעשות את זה לעצמם.

"באמת שאין לי שום עניין לוגי, רציונלי, הגיוני לעשות את זה – ובכל זאת, אני פה. אני חושב שאת צריכה לחפש הסבר אצל הפסיכולוגית", צוחק רטוש. "אני מודה ומתוודה שעם כל הסקרנות, התוכנית הזו גם מביאה איתה הרבה גועל. הרבה פעמים אני יושב מול התכנית וחושב 'למה, לעזאזל, הם צריכים את זה?'. ההתערטלות הזו, והמדמנה הזו. אני יודע לאן אני הולך, ואני הולך לשם בעיניים פקוחות." 

גם לחברים שידעו על כניסתו לתכנית היה מה להגיד, כאן ולכאן. "התייעצתי והתלבטתי לא מעט", הוא מודה. "אפילו מספר פעמים אמרתי לאו מוחלט. ובסופו של יום אני כאן. אני לא רוצה להשתמש בביטוי הפוסט-מודרני המפחיד הזה 'חוויה', אבל זו באמת תהיה סוג של חוויה".

הוא לא מדבר על זכיה, אבל דבר אחד הוא יכול להבטיח: להיות שנוי במחלוקת. "אני יכול לראות את עצמי יושב על דימוי הגדול עם הפה הגדול, הלשון המשתרבבת ועם הציניות שלי. אני רוצה להאמין שיש בי יותר מזה. אמא אומרת שיש בי יותר מזה", הוא שוב צוחק. "אם מסתכלים על השנים הקודמות, אז ההיסטוריה של התכנית לימדה אותנו שזוכים טייפקאסטים שונים בתכלית השינוי ממני. מי שזכה היה סוג של עממיקו - אנשים שקל להתאהב בהם, שלא היו להם יותר מדי אמירות שפגעו באוכלוסיות רחבות בעם. האנשים עם הלב הטוב, שלא היה להם יותר מדי מה לומר. אני לא חושב שאני שם." והוא בהחלט לא שם. אם יש אדם שיש לו הרבה מה לומר, הרי זה רטוש, שאומר בפה מלא כי הגיע לתכנית על מנת לתת במה לנושאים שבוערים בנפשו.

הוא מדבר ארוכות על התמסמסות מחאת הצדק החברתי, ועל הממשלה בראשות בנימין נתניהו ("הייתה איזושהי מחאה בקיץ, ובעקבותיה קיבלנו בעבור כך פטיש חמש קילו לראש. באו ביבי וחבר מרעיו והכניסו את השינויים בבית המשפט העליון ואת שלילת המימון הזר, כשהמטרה של כולם ברורה"), וסביר להניח שעוד נשמע על כך ממנו. אחד הנושאים הכאובים ביותר עבורו הוא תחלואת הסרטן בקריות. "כל בית שני אצלנו חולים בסרטן ובמחלות לב-ריאה", מעיד רטוש, חולה אסתמה בעצמו, ומנחית נתונים סטטיסטיים. "יש 22% יותר תחלואת סרטן מבשאר הארץ, 17% יותר תמותה מסרטן, 27% יותר תמותה סרטן הריאות ומסרטן שלפוחית השתן. אנשים אצלנו מתים כמו זבובים. שישה-שבעה חברים של אמי מתו בשנתיים האחרונות."

גם בעניין הדתי נדמה כי רטוש עתיד לעורר מחלוקת – בעיקר בקרב הנשים הדתיות המככבות בעונה זו. "אני לא רוצה להישמע בומבסטי, אבל אני חושב שאני מביא איתי איזושהי הצעה ליהודי חדש", מפגיז רטוש, שמגדיר את עצמו כיהודי אתאיסט. "יהודי שהיהדות היא עבורו עניין של זהות, תרבות, מורשת ישראל, מקורות - כשמוציאים ממנה את היסוד האלוהי."

על זכייה בתכנית רטוש אפילו לא חושב. "סיכויי הזכייה שלי, לדעתי, לא קיימים. אני אראה בזה הישג גדול מאוד אם לא יזרקו אותי בחודש הראשון. אני גם לא שולל מצב שאחרי שלושה שבועות-חודש אני אגיד 'די, מיציתי. כל מה שאני חושב שיכלתי לומר פה כבר אמרתי', או לחלופין, שאני לא אוהַב את מה שיוצא ממני בבית, שמכפיל פי כמה כל תחושה וכל התרחשות, ושאני אצא בעצמי."

אם להאמין לדבריו, את רטוש הזכייה לא באמת מעניינת, לפחות לא מנקודת מבט קרייריסטית. "אותי לא יראו בפתיחות בתל אביב, כי זה לא מעניין אותי וזה לא אני. אני קימי פרום דה בלוק. באתי מן הקריות, ואני אחזור לקריות, ואני אעבוד בחיפה. אם מסתכלים על ההיסטוריה של התכנית, מרביתם של מי שיצאו החוצה נשכחו בתהומות הנשייה, וטוב שכך."

פורסם בעכבר העיר אונליין, 03.01.2012

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה