כתבה: החלילנים ממבשרת

ביום שלישי שעבר אישרה הוועדה המחוזית לתכנון ובנייה במחוז ירושלים את תוכנית הל/מח/500, או בשמה - "מבשרת ציון מרכז ספורט" או "תכנית הקאנטרי". מדובר בעדכון של תכנית משנת 1973 שמטרתה המקורית - הקמת מרכז ספורט עם בריכת שחייה עבור תושבי מבשרת ציון, על שטח בגודל 600 מ"ר, בליבו של שטח ציבורי פתוח. מאז, עברו מים עכורים רבים בנהר, והתכנית החדשה שאושרה מדברת על בנייה בהיקף של 20 אלף מ"ר, הכוללת 25 יחידות דיור ומרכז מסחרי. לא זו בלבד, אלא שהבנייה המתוכננת מתפרשת על פתחו של נחל חלילים, אזור מרהיב המושך מטיילים בזכות הטבע והחורבות העתיקות שבו, שיועד בתכנית אחרת להפוך לשמורת טבע בליבו של גן לאומי.

תושבי מבשרת ציון מבקשים כבר שנים לבנות את מרכז הספורט, והתכנית מ-1973 הבטיחה להם זאת בדיוק, לא פחות ולא יותר. אלא שלכל תכנית שכזו דרושים יזמים שיקבלו אותה על עצמם, ומנהל מקרקעי ישראל החליט לעבור לשיטה הבדוקה מכולן: המכרז, שיינתן לכל המרבה במחיר. הזוכה המאושר שילם סכום כפול ממחיר המכרז ההתחלתי, והשקעות צריכים להחזיר; כך, למעשה, עלה רעיון יחידות הדיור והמרכז המסחרי.

דה-שליט מעיד כי ניסיונותיהם של תנועת הנוער לדבר על לב אנשי המועצה ביום הדיון עלו בתוהו: "נפגשנו עם אדריכלית המועצה, נועה אוירבך-אבן, והיא אמרה שיחידות הדיור והמרכז המסחרי חיוניות על מנת למקסם את הרווח של היזם. אנחנו בודקים את העניין, כי זה נשמע לנו מאוד מסריח."
, שיינתן לכל המרבה במחיר. הזוכה המאושר שילם סכום כפול ממחיר המכרז ההתחלתי, והשקעות צריכים להחזיר; כך, למעשה, עלה רעיון יחידות הדיור והמרכז המסחרי.

"מנהל מקרקעי ישראל עשה עסקה של ספסור בקרקעות ציבור", אומר אברהם שקד, רכז שמירת הטבע של החברה להגנת הטבע בהרי יהודה. "היזם ששילם עבור הקרקע צריך לתבוע אותו על הולכת השולל." שקד מאשים גם את משרד הפנים, על כך שלא דאג לבדוק את הסתירה בין תכניות הבנייה לתוכניות השימור ולהביא אותן בפני הוועדה לתכנון ובנייה: "יוצא שהתכנית מגיעה לוועדה כשהיא חייבת לעבור, כי היזם כבר שילם הון עבור הקרקע." שקד מבטל את חוות הדעת הסביבתית שהוגשה לוועדה כחסרת כל ערך, בטענה כי העיסוק בשמירת בטבע במורד נחל חלילים בה היה אגבי.  


החברה להגנת הטבע מנהלת מאבק עיקש נגד התכנית מאז הוצגה לראשונה לפני שנתיים, בין היתר גם באמצעות קבוצת "נוער פעיל סביבה" – ארגון ללא מטרות רווח של בני נוער בכיתות ט'-יב'. לרגל ט"ו בשבט השנה ייצאו חברי הארגון, בשיתוף עם תנועת הצופים, להפנינג תרבות ירוקה במקום, במסגרתו ניקו את נחל חלילים. "התכנית מבחינתו עובדת על תושבי מבשרת בעיניים,", אומר דניאל דה-שליט, אחד המנחים של "נוער פעיל סביבה": "העילה שבגינה המועצה יוזמת את התכנית הזו היא שצריך מרכז ספורט במבשרת, שאנחנו מאוד בעדו, אבל היא תכנית של 77 דונם, מתוכם רק שבעה מיועדים לקאנטרי קלאב ו-3,000 מ"ר לבריכה – הרבה פחות מ-10 אחוזים מכלל השטח המיועד."

תושבי מבשרת ציון עצמה, שגם הם אינם ששים לקראת התכנית החדשה, הקימו את "וועד הפעולה להצלת נחל חלילים", עמותה המופעלת מכיסם הפרטי של התושבים ומעסיקה יועצים ועורכי דין במטרה לסכל את התכנית. פרט לנזקים הסביבתיים שייגרמו לאזור כתוצאה מהתכנית, מזכיר חבר העמותה אברהם פלד, הרי שייגרם גם נזק לא מבוטל לתושבי האזור: "קודם כל, אזור כיכר חלילים, ממנו יורדים לנחל חלילים, הוא מרכז היישוב. הפקקים הקיימים עכשיו יוכפלו ויושלשו. שנית, זה מקום ההתאספות של בני הנוער, וזה מקום טבעי לעשות בו פארק יפה ולא בניין מסחרי. בנוסף, יש בתי מגורים מסביב. ברגע שיקימו שם מרכז מסחרי הפעילות והרעש יפריעו לתושבים בסביבה. ממקום שקט ופסטורלי המקום יהפוך לסואן ומסחרי."

מסבין חדד, דוברת משרד הפנים, נמסר כי הוועדה המחוזית, לאחר שקיימה דיון ממצה בתכנית, החליטה שמן הראוי לקדם תכנית ליצירת מרכז ספורט במבשרת ציון. בנוסף ראתה הועדה לנכון לשלב במקום זה שימושים נוספים לאור העובדה שמדבר במוקד יישובי המצוי על ציר תנועה ראשי, בפתח שמורת טבע ובסמיכות לשטחים ציבוריים פתוחים בהיקף ניכר. התכנית תואמת את תכנית המתאר המחוזית החדשה והיא מצויה בתחום "יישוב פרברי" בתכנית המתאר. שמורת הטבע של נחל חלילים מתחילה מזרחית לתחום התכנית. התכנית כפי שאושרה להפקדה שומרת על רציפות וקשר בין שמורת הטבע לשצפ"ים בתחום היישוב. לתכנית נערכה בדיקה סביבתית שתועבר ע"פ החלטת הועדה להתייחסות המשרד להגנת הסביבה. כמו כן, דרשה הועדה אישור נספח ניקוז ע"י רשות הניקוז בתיאום עם האגף לשימור קרקע במשרד החקלאות. ע"פ המוצע כ- 58% משטח התכנית מיועדים לשטחים ציבוריים פתוחים וזאת בנוסף לשטחי הקאנטרי לרוחות תושבי היישוב. הוועדה היתה מודעת למצב התכנוני הקיים וסברה כי יש מקום לשינוי ייעוד חלק מהשטחים לבנייה, לפיכך טענת נציג החברה להגנת הטבע כי משרד הפנים כשל בביצוע תפקידו משוללת כל יסוד.

פורסם בנענע10, 03.02.2008  

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה