תיירות: היכן להתחמם בחורף באמסטרדם

נכון, אמסטרדם הרומנטית פשוט מתחננת שיטיילו בה לאורך התעלות הקסומות ועל הגשרים הישנים שלה. אבל כשהטמפרטורות צונחות והרוח עולה, אין דבר שתרצו יותר מאשר לברוח אל פינה חמה כלשהי. לנוכח החקיקה החדשה, נראה שהקופי שופס כבר לא מהווים מקלט הולם – וזה בדיוק הזמן לגלות את המקומות שעשן הג'וינטים הסתיר מעיניכם.

Jazz Cafe Alto
בליבה של מלכודת המסעדות לתיירים, בקרבת אזור השופינג ההומה של ליידספליין, מתחבא אחד ממועדוני הג'אז הוותיקים והנודעים ביותר באמסטרדם. "ג'אז קפה אלטוֹ" הוא כל מה שעולה בדמיון כאשר חושבים על מועדון ג'אז, ויותר מזה. רהיטי עץ כהים ממלאים את החלל הקטן, שעל קירותיו תלויים צילומים של מוזיקאים נודעים, והאפלולית האינטימית, שכמו יובאה אל 2011 היישר משנות ה-30, מזמינה האזנה למיטב האמנים של הולנד.
המועדון פותח את דלתותיו בכל יום בשעה תשע בערב. ההופעות אמנם מתחילות רק שעה מאוחר יותר, אבל אם רוצים לתפוס מקום טוב באחד השולחות המעטים כדאי להגיע עם הפתיחה. בזמן ההמתנה אפשר להזמין משקה ולספוג אווירה חמה שכמוה כבר כמעט ואין למצוא כיום.

בית הקולנוע Tuschinski
אחד היתרונות הנפלאים שיש להולנד על פני ארצות אירופאיות רבות אחרות הוא העובדה שבהולנד - כמו בישראל – הסרטים אינם מדובבים, אלא מוקרנים בתוספת כתוביות (הסרטים המעטים שמדובבים מסומנים בנפרד NL). אבל גם אילו לא היה הדבר כך – בית הקולנוע האגדי טוּשינסקי, שנבנה ב-1921 במפגן נפלא של ארט-דקוֹ, היה הופך אפילו צפייה בוודי אלן מדובב להולנדית לחוויה שאין שנייה לה (ולא בגלל ההולנדית). אל תתבלבלו כאשר תגלו כי פאר היצירה, הנראה במבט ראשון כמחווה לסגנון הגותי, הוא אכן מה שחיפשתם.
טושינסקי לא דומה לאף בית קולנוע שראיתם מימיכם, לא מבחוץ ולא מבפנים. אחרי שתסיימו להתרשם מהפסאדה, יקדמו את פניכם שטיחים מפוארים וארכיטקטורה מרשימה, כולם בצבעים חמים ועשירים, שמזכירים יותר בית אופרה מאשר בית קולנוע המקרין את המבחר הטרי ביותר של הוליווד. והדמיון לא עוצר כאן. אל תהססו לרכוש כרטיסי VIP - מלבד ההינצלות מהדוחק לפופקורן והעונג המתפנק שבמשקה אישי בחברה מצומצמת, הדבר יפתח בפניכם את הקומה העליונה, על ציורי הקיר המרהיבים שלה. החוויה תגיע לשיאה כאשר תבינו שאתם יושבים ביציע. לעולם לא תרצו לחוות את הקולנוע באף דרך אחרת.

The Pancake Bakery
אם התייאשתם מהתור למוזיאון אנה פרנק, כנראה שזה המקום הראשון אליו תפנו. אבל גם אתם נמצאים בקצה השני של העיר, ה"פנקייק בייקרי" על פרינסֶנחְרַאחְט, אחת התעלות הרבות המקיפות את העיר, היא אחת המסעדות ששווה ללכת רחוק עבורן. המרתף בעל תקרת העץ, קירות האבן והתאורה החמה מרשימים, אבל לא כמו תפריט שלם של וריאציות על הפנקייקס והפוֹפֶרטייֶז (מעין לביבות קטנות ועבות) ההולנדיים הנודעים - החל במלוחים ובבשרים, וכלה בקינוחים עמוסי ריבה, גלידה וקצפת.
ה"בייקרי" היא אחד המקומות המבוקשים בעיר, ואם הגעתם בשעת שיא תיאלצו להמתין לשולחן (אל דאגה, אפשר להמתין בפנים). אל תתנו לזה להרתיע אתכם - כל ביס וביס שווה את כל ההמתנה שבעולם. מומלץ לחלוק תחילה פנקייק בשרי, ואז לעבור לאחד מקינוחי הספיישל, רצוי ל-Winter Pofferjes. אל תזלזלו בכוחם של ההולנדים להעמיס על הצלחת - אם קיבולת הקיבה שלכם אינה גדולה באופן מיוחד, לכו ישר על הקינוח.

Patisserie Pompadour
Huidenstraat 12
מי שלא שבע ממתוק - המקום הקטן והקסום הזה, לא הרחק מאחד הגשרים הקטנים והקסומים לא פחות, מגיש כנראה את השוקו הכי טעים בעיר, אותו מכינים מתערוכת של חלב חם ושוקולד מריר איכותי. את המשקה החורפי המושלם אפשר ללגום מכוסות קטנות לצד אחת מן המגוון הרחב של עוגות נהדרות, בתוך אינטרייר מלכותי מן המאה ה18 שיובא במיוחד מאנטוורפן. לאחר שתמצו את השוקו, המאפים והאווירה עד למקסימום, והקור בדלת יכה אתכם בהלם, תוכלו לברוח לכל אחת מן החנויות המגניבות להחריד הממלאות את הרחוב הצר.
טיפ הגשה ליום רומנטי, טעים ועמוס קלוריות להחריד: ארוחת בוקר ב"פאטיסרי פומפדור" וארוחת ערב ב"פנקייק בייקרי". סניף נוסף של "פאטיסרי פומפדור" נפתח לאחרונה על Kerkstraat, אבל כותבת שורות אלה תמיד הייתה מאוהבי גרסת המקור.

מוזיאון הסקס
טוויסט אחר לטיול הרומנטי שלכם, שכולל גם מקום להתחמם בו במינימום כסף - ארבעה יורו ושעתיים פנויות יספיקו בשביל מוזיאון הסקס. התצוגה במקום אמנם לא אינטראקטיבית כמו זו של מוזיאון הסקס בברלין, ודרך התצוגה מיושנת מעט, אבל המוצגים בהחלט מעניינים. החל באמנות יפנית אירוטית, עבור בצילומים משנות ה-20 (לא תאמינו שפעם קראו לזה "פורנו") וכלה בפסלים... מרשימים במיוחד. למרבה העונג, מותר לצלם ולהצטלם בכל חדרי המוזיאון (רצוי, לטובתכם, לא להעלות את תוצרים לפייסבוק). בקיצור, השעשוע מובטח.
טיפ קטן - שימו לב גם לשמו של כל חדר.

Oude Kerk
אם יש לכם זמן לכנסייה אחת בלבד, כדאי שזו תהיה האוֹודֶה קרק, "הכנסייה הישנה". פאר היצירה הזה - אכן הכנסייה העתיקה ביותר בעיר - הוקם בתחילת המאה ה-14, והוא כנראה המבנה הדתי היחיד בעולם המתפאר בשכנות צמודה לפסל המנציח נערת ליווי. פסל הברונזה BELLE בחזית המבנה, הנושא את הכיתוב "כבדו את עובדי תעשיית המין באשר הם", הוקם ב-2007 על ידי אֶלס ריירזה, בעקבות יוזמה של מאריסקה מאיור, עובדת מין לשעבר ומקימת "מרכז המידע לזנות".
אחרי שמסיימים לדון בנושא לגליזציית המקצוע הוותיק בעולם, כדאי להיזכר שמאחורי הפסל נמצאת הכנסיה שבה נישאו רמברנדט וסאסקיה. הכניסה היא בתשלום סמלי, אבל אל תתנו לזה לעצור בעדכם מלעבור את הדלתות האדומות. בפנים אפשר להתרשם מתקרת העץ, מאורגן מן המאה ה-17 ומחלונות הוויטראז' המרהיבים. מומלץ להגיע לכנסיה בסוף השבוע, שכן אז אפשר (תמורת תשלום נוסף) לעלות למגדל המציע תצפית מרהיבה על העיר.

פורסם בעכבר עולם, 07.12.2011

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה