ביקורת הופעה: עמית ארז בסלונה


התאורה הכתמתמה החמימה של פאב "הסלונה" ביפו והספות הרכות הממלאות בו כל פינה שאינה ממולאת על ידי הבר הארוך - כולל הבמה - משרות אווירה של אינטלקט נינוח. מקום מושלם להופעה האקוסטית של עמית ארז - שכן זו בדיוק האווירה שהוא מנסה לייצר בשירים שלו.

אמרתי מנסה. מוסיקה המושאלת ספק מניק דרייק, ספק מג'ף בקלי, מלווה שירים שנורא מתאמצים להישמע מתוחכמים, אך מתקשים להתעלות מעל לכתיבה בינונית, במקרה הטוב. ככל הנראה, ארז שייך לאותו ז'אנר מצער של יוצרים ישראליים המניחים כי כתיבה באנגלית מעניקה להם הנחה אוטומטית על איכות הכתיבה הנדרשת. שורות כגון "I'm so let down, I'm so depressed", בשילוב עם סגנון השירה של ארז, המזכיר בטונים הגבוהים שלו את תום יורק, מתקשות להעלות בי כל זיכרון של רגש מעבר לחרדת נעורים הולדן-קולפילדית - כזו שהפכה את "רדיוהד" ללהיט בזמנם. אולם בניגוד לזרמים החשמליים שהעבירו Pablo Honey ו- OK Computer במאזינים לראשונה, המוסיקה של ארז רחוקה מלהיות חדשנית, בלשון-המעטה. המחשבה שעלתה בראשי למשמע השירים הייתה כי מקום שהכניסה אליו היא מגיל 18 ומעלה היא לא המקום הטוב ביותר לבצע אותם בו. באורח פלא, נראה שהדבר לא מטריד את קהל המעריצים - ובעיקר, המעריצות - הבוגר של ארז, שמילא את "הסלונה" ביום ראשון. במידה מסויימת אפשר להבין אותם. האיכויות הקוליות של ארז כמעט שמאפשרות לסלוח לו על איכות השירים. הוא בעל מנעד אדיר, הנע בין טונים נמוכים ורכים לבין פאלצטו, וניכר שהוא באמת מאמין בכל מילה שהוא שר. האמונה הזו שלו מחדשת את האמונה שלי בצורת שירה שכבר חשבתי שנכחדה מן העולם: מוסיקלית. הפלא ופלא, יש זמרים - יש זמרים בישראל! - שיודעים לחיות את השיר, ולא רק לאנפף אותו כאילו היו על בימת מועדון קריוקי בדרום תל-אביב.

הנגינה של ארז לא נופלת מהשירה שלו. אמנם אף אחד מן השירים לא מכיל אקורדים מסובכים במיוחד, אך הפריטה שלו מושלמת מבחינה טכנית ומלאת רגש. עם זאת, הרושם הכללי המתקבל מן ההופעה הוא סתמי למדי. כל הנאה שאולי חשתי תוך כדי ההופעה נמוגה כלא הייתה ברגע שבו ארז ירד מן הבמה. הופעה המורכבת כולה מזמר בודד היושב על כסא עם גיטרה דורשת שירים חזקים מאוד - וכאלה לא היו כאן.
אין ספק שארז הוא בחור מוכשר. לצערו, כתיבת שירים היא לא אחד מכשרונותיו, והניסיון לבנות קריירה של singer-songwriter עלול לעלות לו בקריירת ה- singer. ייטיב לעשות אילו יוותר מראש על הניסיון ויניח לטובים ממנו לעשות מלאכה זו עבורו.

פורסם לראשונה במגזין המקוון "קצתרבות", דצמבר 2008

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה