סקירה: מחזות זמר המבוססים על שירים של זמרים ישראלים

בסוף השבוע האחרון עלה על במת תיאטרון הקאמרי במחזמר "לילה לא שקט", על פי שיריו של שלמה ארצי.  זה הזמן להיזכר שזו לא הפעם הראשונה שבה מחזמר נתפר סביב יצירה של אמן מצליח. הנוסחה "שירים מפורסמים פלוס ויזואליה קליטה שווה הצלחה מסחרית" עובדת כבר שנים. אם יש סיפור חיים דרמטי של האמן – מה טוב - העסק כבר מוכר את עצמו. אם לא, נמציא משהו מופרך, הקהל יגיע ממילא. 

מרי לו
השירים של: צביקה פיק
השנה: 2002
היוצרים: דן אלמגור וסטיבן דקסטר, על פי סיפור של מירית שם-אור (אשתו לשעבר של המאסטרו).
בתפקידים הראשיים: יעל בר זוהר ואמיר פיי גוטמן, שהוחלפו בהמשך במיכל אמדורסקי ובגיא זוארץ.
העלילה: מתחילה בישראל של תחילת שנות השבעים ומתפרשת על פני עשור. בחור בשם גבריאל (ההוא מהשיר) צריך לבחור בין חברתו האוהבת והמסורה אלה, לבין מרי לו (ההיא מהשיר), ש"פעם אולי תהיה כוכבת". הוא בוחר (באופן מפתיע בעליל, כן?) במרי לו, היא נוסעת ללוס אנג'לס ונוטשת אותו לאנחות.
ההצלחה: ב-2004 המחזמר הוצג גם בקרב הקהילות היהודיות בארה"ב, וזכה שם להצלחה. ב-2006, אחרי למעלה מ-400 הצגות – שיא לכל הדעות -  החליט תיאטרון הבימה שההפקה מיצתה את עצמה והמחזמר ירד.  


"המלך"
השירים של: זוהר ארגוב
השנה: 2004
היוצרים: גדי צדקה כתב וביים
בתפקיד הראשי: יניב קלדרון
העלילה: עלייתו של זוהר עורקבי, טייח משיכון המזרח בראשון לציון והפיכתו לזוהר ארגוב, מלך הזמר המזרחי. בניגוד למחזה "המלך" של שמואל הספרי מ-1992, נמנעה ההפקה הזו מלעסוק בפרקים השנויים במחלוקת בחייו של ארגוב – התקופה שריצה בכלא עבור אונס והתמכרותו לסמים. בתפקיד הראשי אז שיחק מתי סרי שגם היה אמון על הבימוי. בעונת המנויים הקרובה אגב, יעלה תיאטרון הקאמרי גירסה משלו לסיפור חייו של ארגוב, כאשר בתפקיד המלך ישחק דן שפירא.

מייק - המחזמר
השירים של: מייק ברנט
השנה: 2008
היוצרים: גדי ענבר כתב, מיכה לבינסון ביים
בתפקיד הראשי: דן שפירא
העלילה: סיפור חייו הטראגי של ברנט, החל מהתבגרותו בוואדי סאליב שבחיפה כמשה ברנד, דרך הצלחתו בצרפת כמייק ברנט ועד להתאבדותו בגיל 28. מיכה לבינסון טען שהמחזה, שהציג בחור רגיש ושביר, שלא הצליח להתמודד עם גודל הלחצים שנחתו עליו, הוא "משל על ההצלחה והמחיר שלה". הביקורות קיבלו את המחזה פחות כמשל ויותר כ"מה שרואים זה מה שיש – ואין הרבה". 

עפרה - דרמה מוסיקלית
השירים של: עפרה חזה
השנה: 2009
היוצרים: בצלאל אלוני, האמרגן לשעבר של חזה, כתב. אופיר אלון ביים.
בתפקידים הראשיים: ליאל קולט (שהוחלפה בניצן אשל) ולירון סלע בתפקיד חזה, גברי בנאי בתפקיד אלוני.
העלילה: מבוססת על ספרו של אלוני "מכתבים לעופרה. לכאורה מדובר בסיפור חייה של עפרה חזה כאישה הנקרעת בין שתי יישויות – בימתית ופנימית. בהתאמה, חולק התפקיד של חזה לשתי דמויות שונות – ומכאן, גם לשתי שחקניות שונות. עפרה הציבורית היא מוחצנת, מוכרת, מפורסמת בכל העולם. עפרה הפרטית היא ביתית, רגישה וסובלת מלחצים שונים (העיקרי שבהם הוא, כנראה, להתחתן).
הסקנדלים: משפחתה של עפרה חזה התנגדה למחזמר באופן עקרוני, בטענה שמדובר ב"הצגה זולה ומבישה", ושאלוני לקחת יותר מדי חופש יצירתי והמציא סצנות שבהן לא נכח (וזה עוד בלי להגיד מילה על חוסר האובייקטיביות שבה הוא כתב את הדמות של עצמו). ההצגה עלתה למרות זאת. ארבעים הצגות מאוחר יותר, דרשה הדיווה ליאל קולט שהקהל וההפקה יחכו לה במשך שעה וחצי בזמן שהיא שרה את ההמנון בגביע המדינה בכדורגל. כך קיבלנו את אשל בתפקיד עפרה הציבורית. 


דלת הקסמים
השירים של: נורית הירש
השנה: 2007
היוצרים: עופר שפריר כתב וביים
העלילה: מיטב שירי ילדותנו ("המקהלה העליזה", "הבית של פיסטוק", המשפחה שלי", "בשנה הבאה", ועוד רבים) חוברו יחד למחזמר לגיל הרך, במהלכו מנסה ילדה בשם מיכל להשיג מתנה מקורית ליום ההולדת של אמא שלה. עוזרים לה מקהלת הציפורים ש"על ראש הברוש", פיסטוק (זה עם הבית), כלב בשם פודינג וארנב בשם חיים. היא מגיעה לממלכה של המלכה הרמוניה, שם היא פוגשת את דיג דיג דוג, פים פם ועוד דמויות מן השירים. במקום לקחת את אחד מהשירים של הירש בתור מתנה, הילדה לא מסתפקת ורוצה לחבר שיר משלה – וגם עושה את זה בסוף.  

ומה קורה בחו"ל?
בחו"ל עושים את זה כבר שנים, אבל עדיין מעטים עושים זאת היטב. הרפרטואר של אבבא הפך לסיפור על אם מבולבלת (שלא לומר משהו אחר) שמתקשה לומר לבתה מי מבין שלושה גברים הוא אביה הביולוגי. יוקו אונו חתומה על מחזמר שבו דמותו של ג'ון לנון משוחקת על ידי מגוון שחקנים ללא הבדל גזע ומין. השאריות של קווין, בריאן מיי ורוג'ר טיילור, יצרו עלילה המתרחשת בעולם גאגא (כל קשר לליידי מקרי בהחלט), שבה הבוהמיינים צריכים להציל את היקום על ידי שליפת גרזן של אל גיטרה שעיר (והלוואי שהייתי צוחקת). ויש גם בילי ג'ואל, גרין דיי, ואפילו בוב דילן. אולי כדאי שנתחיל כולנו ללמוד לעשות שפגט. 

פורסם בעכבר העיר אונליין, 04.07.2010  

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה