ידיעה: ישראל על שתיים

היום אחה"צ אישרה כנסת ישראל בקריאה טרומית הצעת חוק לעידוד תחבורת אופניים, התשס"ח-2008. הצעת החוק, יוזמה של מספר חברי כנסת, ביניהם ד"ר דב חנין, הרב מיכאל מלכיאור ואופיר פינס פז, בשיתוף עם עמותת "ישראל בשביל אופניים", לא זכתה לתמיכה גורפת מהממשלה, אך לדברי חנין, "הדרג המקצועי הביע הבנה לחשיבות החוק ולצורך בו". ביום שבו שר התשתיות מסיר את הסבסוד מבנזין 96 אוקטן, החוק הזה נראה חשוב מתמיד.

מטרת החוק המוצע היא, בקצרה, "לעודד ולהגביר את השימוש באופניים ככלי תחבורה בתוך יישובים וביניהם", והאמצעים להשיגה - יצירת מטען להובלת אופניים באוטובוסים ציבוריים, העלאת אופניים לרכבת, הקצאת מקומות חניה לאופניים בכל מרכז תחבורה ותמריצים לרוכבים, למעסיקים שיעודדו רכיבה בקרב עובדיהם ולמשווקי אופניים וחלקיהם. בנוסף, מוצע לתקן את חוק התכנון והבניה, על מנת להפוך את תכנית יצירת רשת שבילי אופניים בתחומי רשות מקומית לסמכות ועדה מקומית – זאת על מנת לזרז את התהליכים ולעודד רשויות מקומיות ליצור שבילי אופניים בתחומן.

"ישראל ואיראן הן שתי המדינות היחידות בעולם בהן אסור להעלות אופניים לרכבת", אומר יותם אביזוהר, מנהל "ישראל בשביל אופניים", אדריכל נוף ומתכנן במקצועו וזוכה פרס "הגלובוס הירוק" לשנת 2008. "המטרה שלנו היא לתת אלטרנטיבה אמיתית לתרבות הרכב הפרטי שקיימת במדינה. החוק מעודד פעילות גופנית, כאשר רק לפני שלושה שבועות מבקר המדינה ביקר את ראש הממשלה על כך שהוא לא מתמודד מספיק עם בעיית ההשמנה."

לדברי אביזוהר, החוק נותן מענה לכל טענה שנוטים אנשים להציג נגד רכיבה על האופניים. "אנשים חושבים שזה מסוכן – הצעת החוק מעודדת בטיחות בדרכים. ברגע שיש שבילי אופניים מוגדרים, כמו למשל בשד' רוטשילד בת"א, הדבר הכי מסוכן שיכול לקרות הוא שייפול פרי קטן של פיקוס על הראש. אנשים אומרים שחם מכדי לרכב על אופניים – הצעת החוק אומרת שבכל בניין משרדים יהיו מקלחות. אנשים מתלוננים על גניבות אופניים – הצעת החוק אומרת שבכל בניין משרדים חדש יהיו מתקנים לנעילת אופניים."

לטענתו, מדובר בחוק בעל חשיבות רבה לנושא הבטיחות בדרכים. "בתל אביב יש הכי הרבה רוכבים – 7% מהנסיעות היומיומיות הן באופניים – ויש בה הכי פחות תאונות דרכים. כשיש תשתית ויש מוּדעוּת הנהגים הרבה יותר סובלניים כלפי הרוכבים."


"מדובר בהתחלת דרך", אמר ח"כ חנין. "צריך להתקדם בדרך זו במהירות, שכן קידום האופניים צריך להשיג את המרוץ להקדמת הבחירות לכנסת. אין שום סיבה שמדינת ישראל תפגר אחרי כל מדינות העולם המערבי בקידום ועידוד תחבורת אופניים. אופניים הם חלק מרכזי מהפתרון לבעיות התחבורתיות והסביבתיות המחריפות של המאה ה-21. יתרונה של הצעת החור במכלול הצעדים המעשיים שהיא קובעת כדי לקדם בפועל את תחבורת האופניים בישראל."

לדברי ח"כ הרב מלכיאור, "כנסת ישראל הצביעה היום בעד חוק אשר יאפשר לישראל ליישר קו עם המתקדמות שבמדינות בנושאי איכות הסביבה. עליית מחירי הדלק וההתחממות הגלובלית מחייבת את המדינה לייצר אלטרנטיבה אמיתית למזהם מספר אחד בעולם – המכונית הפרטית ולאפשר לאלה המבקשים בכך להגיע עם אופניהם למקומות העבודה."

אריק טפיירו, רכז התחבורה של החברה להגנת הטבע, בירך על אישור החוק: "סוף סוף הכנסת מכשירה את האופניים כאמצעי תחבורה לגיטימי ויעיל, הזקוק לתשתית משלו, ואנו מחזקים את ידם של חברי הכנסת, שמבינים כי רכב פרטי הוא לא כלי הרכב הבלעדי בערים וכי יש צורך הולך וגובר לפתח אמצעי תחבורה משלימים".


פורסם בנענע10, 25.06.2008  

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה