תיירות: מוזיאונים בפראג

יפהפיה, זו המילה הראשונה שעולה בראשו של כל מי שביקר אי פעם בפראג. הצריחים, הרחובות מרוצפי האבן, הגשרים, הכנסיות העתיקות, הבתים המשומרים היטב מן המאות הקודמות - העיר על הוולטאבה היא כולה עיר של זהב, נחושת ואור, שכל אחד היה שמח להיות כינור לסימפוניות שלה. אפילו מוצרט הקדיש לה אחת.
למרות כל היופי הזה, הטמפרטורות של החורף האירופאי מאיימות להפוך אפילו את היפהפיה הצ'כית למלכת קרח. אלא שדווקא אותו חורף הגשום מעניק הזדמנות מושלמת לבדוק את המוזיאונים שלה מבפנים.

המוזיאון הלאומי
אי אפשר לפספס את המבנה האדיר של המוזיאון הלאומי של פראג, המכתר בכל הדרו את כיכר ונצ'סלאס. למרות הציפייה שנוטים לפתח תיירים שכבר חזו במוזיאונים בעלי סדר גודל דומה בגרמניה או איטליה, כאן לא מוצאים ציורים של ורמיר או פסלים של מיכאלאנג'לו. המוזיאון, שנוסד ב-1818 כאוצר תרבות, מתמקד בעיקר בתחומי המדעים, ומציג אוסף רחב מימדים של מינרלים, פוחלצים (בין היתר, של חיות שכבר הוכחדו בהצלחה רבה על ידי האדם), שלדי דינוזאורים, ממצאים פלאונטולוגיים וארכיאולוגיים, כלים עתיקים וכלי נשק.
כדאי לדעת: רוב המוזיאון נסגר לשיפוצים ביולי האחרון, וייפתח מחדש ביוני 2015. אבל אל חשש - אם הגעתם לכאן בחיפוש אחר אמנות קלאסית, כנראה שהתבלבלתם עם הגלריה הלאומית.

הגלריה הלאומית
למרות הרושם המטעה, "הגלריה הלאומית" הוא בעצם שם גג לאוסף האמנות הלאומי, המפוזר על פני שישה מוקדים ברחבי העיר. ארמון סטרנברג (Sternbersky palac) מהווה את האטרקציה העיקרית מבין השישה. הוא זה שמאכסן, בנוסף לאמנות צ'כית מן המאות ה-18-14, את אוסף המאסטרים, המכיל יצירות של דירר, ברויגל, רובנס, ואן גוך, פיקאסו, והרשימה עוד ארוכה.
מנזר גיאורג (ז'ירי) הקדוש (Klaster sv. Jiri) מציג ציור ופיסול בוהמייניים, מימי הביניים עד 1800. מנזר אגנס (אגניישקה) הקדושה מבוהמיה (Klaster sv. Anezky Ceske) מחזיק באוסף אמנות צ'כית מן המאה ה-19, בעיקר בסגנון ניאו-גותי. המוזיאון לאמנות מודרנית ועכשווית - שהוקם ב-1928, נשרף ב-1974 ושופץ ב-1995 - מציג (באופן מפתיע בעליל, כמובן) אמנות צ'כית מן המאה ה-20, וכן מבחר יצירות מרהיבות מרחבי אירופה מסוף המאה ה-19 ותחילת המאה ה-20. בטירת זבראסלאב (Zamek Zbraslav) אפשר לחזות באמנות שמקורה מחוץ לגבולות אירופה, וארמון קינסקי (Palac Kinskych) מכיל את אוסף הרישומים וההדפסים.

ההומור השחור והמודע לעצמו של הצ'כים זועק ממוזיאון הקומוניזם עוד לפני שעוברים את הדלת. המיקום האירוני בין מק'דונלדס (המהווה גם את הנוף מחלון המוזיאון) לבין קזינו אומר כנראה את כל מה שהיה למקימי הפינה ההיסטורית הזו להגיד בנושא. עם זאת, זהו לא תירוץ לוותר על תערוכת הקבע הנפלאה, הכוללת, ככל הנראה, את אוסף פסלי לנין הגדול ביותר שתראו אי פעם במקום אחד, כמו גם פוסטרים מהתקופה, דגלים וציורים מקוריים של "ריאליזם סובייטי" (ז'אנר קצר-ימים של קיטש לאומי מפעם). במקום אפשר למצוא גם שחזור של חדרים שלמים המציגים את החיים תחת הקומוניזם - החל מכיתה בבית הספר, עבור בחדר עבודה וכלה בחדר חקירות. כל זה, כמובן, לצד הסברים היסטוריים, סרטי תעודה וצילומים. הרושם שמתקבל הוא מבט מקיף וחי על חיי היומיום, התרבות, הכלכלה והפוליטיקה של הקומוניזם. דוברי הרוסית ייהנו מן הערך המוסף שבין הקרבה הלשונית בין הרוסית לצ'כית, וגם מן הנוכחות הבלתי מבוטלת של הרוסית עצמה בתערוכה.
כדאי במיוחד: המהדרין מוזמנים לרכוש רפרודוקציה של אחד הפוסטרים במוזיאון, או פריט לבוש עטור כוכב אדום מחנות המוזיאון.

מוזיאון העינויים
אם אתם היסטוריונים, חובבי קינק לסוגיו, או סתם בעלי סקרנות מורבידית – הגעתם למקום הנכון. חגורות צניעות, "בתולות ברזל", סַדים, ושלל כלים נוספים לשחרור הלשון ו/או הנפש הכופרת מוצגים לראווה במוזיאון הקטן הזה, שסביר להניח שייחרט בזיכרונכם עד יומכם האחרון (ותגידו תודה שזה רק בזיכרונכם). אם אי פעם עברה במוחכם המחשבה שהייתם צריכים להיוולד במאה מוקדמת יותר, התצוגה החביבה הזו תוציא לכם אותה מהראש אחת ולתמיד.
מה באיזור: אם זה לא מספיק לכם, כדאי לבקר גם בצינוק המאובזר היטב של טירת פראג (Prazsky hrad), על מדרגותיו המתפתלות, רצפתו המוצעת בקש וחלונותיו הקטנים.

אי אפשר לדבר על פראג בלי לדבר על הייצוא הספרותי העיקרי שלה – הגאון מפראג פרנץ קפקא, שבילה חלק ניכר מחייו בעיר הולדתו, למרות שכתב בגרמנית. המוזיאון המוקדש למי שהיה אחד הסופרים המשונים והמבריקים ביותר של המאה הקודמת, מחולק לשני חלקים. הראשון עוסק בקשר בין קפקא לפראג, ובאופן שבו השפיעה היפהפיה הקרה הזו על כתיבתו, והשני הוא טופוגרפיה דמיונית של העיר על פי כתביו. כל זאת בינות לכתבי יד מקוריים, מהדורות ראשונות, צילומים, מכתבים, מיצגים תלת-ממדיים ואפקטים אור-קוליים. ביקור חובה עבור כל מעריץ של האיש שעל שמו קרוי סגנון שלם של תרבות.
מה באיזור: מי שיצא מהמוזיאון וירצה להמשיך לטייל בעקבותיו של קפקא מוזמן לבקר בגלריית קפקא ובסמוך לה - קפה מילֶנָה, על שם אהובתו, מילנה יסנסקה.

אם נימפות סלאביות עטורות פיתולים, קשתות ופרחים מעוררות את דמיונכם, אתם תשתגעו על אלפונס מוּכַה, הגאווה הצ'כית בתחום הארט-נוּבו – ובצדק. ציורים, צילומים, רישומי פחם וליתוגרפיות של האמן הנודע, שפרץ לתודעה בזכות הציור המנציח את השחקנית האגדית שרה ברנהרד בדמות ג'יזלדה, ממלאים את המוזיאון - וגם את חנות המזכרות שלו, שם תוכלו לאמץ נימפה אל ליבכם ואל הקיר הקרוב אליכם בבית.
מה בסביבה: בעיקר שופינג. נה פריקופה (Na Prikope) הוא רחוב קניות במרכז פראג המקשר בין כיכר ואצלב לכיכר הרפובליקה. הוא נחשב לאחד מרחובות הקניות היקרים בעולם עם חנויות יוקרה הפזורות לכל אורכו.

ממש השנה הוקם במרכז העיר המוזיאון המגניב הזה, שמציג עבודות של אמנים צ'כיים ובינלאומיים מתחילים. AMoYA, ארגון ללא מטרות רווח, לקח ארמון בן תקופת הבארוק שנחרב בתקופת הקומוניזם, והפך את 4000 המטרים המרובעים שלו לחלל תצוגה מודרני ובועט. אינסטלציות של אקדחים ובונדאג', בשילוב עם האינטרייר הרומנטי, יוצרות חוויה מקורית בכל קנה מידה אפשרי. לא לפספס.

מוזיאון הצעצועים 
אין כמו המראה של העיר העתיקה של פראג כדי לגרום לכל אחד להתחבר מחדש לילד שבו ולרצות לרוץ ברחובות עם חישוק. זה בדיוק הזמן לפנק את הילד הזה בביקור המוזיאון הצעצועים השני בגודלו בעולם. שבעה חדרי תצוגה של בובות, מכוניות, רכבות, מטוסים וצעצועים מסורתיים ומסורתיים פחות משלל סוגים מרחבי צ'כיה ובוהמיה יגרמו לכם להסתובב בפה פתוח ולרצות להוציא את הג'נגה מהבוידעם ברגע שתגיעו הביתה.
 
 פורסם בעכבר עולם, 31.01.2012

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה