ביקורת תיאטרון: "לילה לא שקט" בקאמרי

בין חלקי תפאורה בלתי מוגמרים, עם אביזרים חסרים ובתאורה מצומצמת, הציג היום תיאטרון הקאמרי בפני העיתונאים קטעים נבחרים מתוך המחזמר "לילה לא שקט". המחזמר, המבוסס על שיריו של שלמה ארצי, יעלה על במת התיאטרון ביום חמישי הקרוב (1.7), נכון לרגע זה לחמישים הצגות בלבד.
 
"לילה לא שקט"
"אני בתולת מחזות זמר", מודה יעל רונן, מי שכתבה וביימה את ההצגה. "לא הבנתי עד כמה העבודה הזו, שכרוכה בעבודה עם שירים, תהיה קשה". מאידך, היא מודה, "זה כמעט כמו כל מחזה בתהליך, רק שהפעם הגירוי היה מאוד ברור – השירים של שלמה". 

עשרים וחמישה שירים נבחרים של מי שנחשב לאחד המוזיקאים הישראליים ביותר, חוברו יחד לכדי עלילה אחת. במרכזה עומד סביב יאיר (אקי אבני), גבר נבגד, המחליט בלילה אחד לעזוב את ביתו. עם לב שבור ומזוודה אחת הוא מחפש בקרב חבריו ספה וכתף תומכת להתרסק עליהן ללילה. תוך כדי החיפושים מקבלים יאיר והקהל ההצצה אינטימית לתוך חיי החברים, שגם מצבם רחוק מלהיות אידילי. חברו הטוב (אבי גרייניק) מציע נישואים לחברה שלו (כנרת לימוני), אבל אז מופיע האקס המיתולוגי שלה, המתגלה כאקסית מיתולוגית (איילת רובינסון).

במבט ראשון, מבטיח המשולש הזה הרבה יותר קלילות והומור משאר קווי העלילה. משחקי המגדר שנכפו על "מנגב לך את הדמעות" הם אמנם מאולצים, אך מותירים את השיר כמעין טריו מבולבל, שמעלה הרבה חיוכים. מאידך, אי אפשר שלא להיזכר ב"טנגו מורין" של "רנט", שמשחק על משולש דומה (עם ההסתייגות שבמקרה ההוא הגבר הוא האקס) אבל עושה זאת באופן הרבה יותר אלגנטי.


יעל בר זוהר מגלמת את האקסית המיתולוגית של יאיר, המנהלת רומן עם גבר נשוי (עידו מוסרי). תפקיד זה מקפל בתוכו את האפשרות להוציא מבר זוהר רגישויות חדשות. יחד עם זאת, לפי ההדגמה הקצרה שנערכה היום, נדמה שהיא גולשת בקלות רבה מדי למחזות הבלונדינית היפה והסקסית. "בוא ניקח לנו יום" נשמע מפיה כסטריאוטיפי כמעט עד כדי ייאוש. בר זוהר בוחרת כאן להתגלגל על המיטה בתנוחות פורנוגראפיות, תוך שהיא מנופפת בשערה הארוך ונמרחת על כסא במיטב המסורת של "פלאשדאנס".

הברמן (ניר זליחובסקי) וחברתו המלצרית (אפרת גוש) נמצאים בתהליכי גמילה מאלכוהול, אבל בעוד שהיא רוצה לעבור למושב ולבשל ארוחות בריאות, הוא "לא עוזב את העיר" ולא את הבקבוק.לעומתם הזוג שהיה מפגן שלמות איננו, לאחר שהבחור (אמיר דדון), נהרג בקרב סלוקי. מי שמחזר עכשיו אחרי האלמנה (מיי פיינגולד) הוא חייל משוחרר הלום-קרב ששירת עם בעלה המת בצבא (זוהר ליבה).

"הוא לא יודע מה עובר עליי", אותו מבצעת פיינגולד לאחר וויכוח קורע לב עם רוח בעלה, הופך בידיה למפגן של כאב מתפרץ, המעלה קונוטציות של אורית שחף מ"היהודים". "הדמות היא של אלמנה צעירה, מה שהופך את זה למאוד מסוגנן", מספרת מיי פיינגולד על התפקיד שלה. "ניסיתי להתחבר בדמיון שלי לאיך אני הייתי מרגישה. חוץ מזה, הלכתי צעד קדימה. יצא לי לנהל שיחה עם שתי אלמנות. זה היה מאוד רגשי ומאוד כואב. ואני באמת מרגישה את הכאב הזה כשאני על הבמה."


עם זאת, מי שהכאב שלו הוא אולי הבולט ביותר בהצגה הוא אקי אבני, המגלם את דמות מאצ'ו הישראלי המיוסר והכואב – זו המזוהה כל כך עם שלמה ארצי עצמו. "יש השקה בין השירים שדרכם שלמה מספר לנו על החיים שלו ובין מקומי בחיי הפרטיים. מודה בכובד ראש אבני, שהתגרש לא מזמן מסנדי בר. "הנושאים של פרדיה ושל זוגיות מתפוררת נושקים למימדים מאוד רחבים של חיי הפרטיים, יש התחברות טוטאלית. אני שמח שההפקה הייתה מספיק רגישה כדי לתת לי לגעת בדברים האלה. זו הייתה סוג של תרפיה. לא תמיד נעימה, אבל תרפיה לא צריכה להיות נעימה." 

פורסם בעכבר העיר אונליין, 28.06.2010

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה