סקירה: המדריך לטרמפיסט הירוק בגלקסיה - פסטיבלים ירוקים, קיץ 2007

פסטיבל אקוטופיה - Ecotopia Earth Festival

מה זה: העמותה היוונית "אקוטופיה" מארגנת זו השנה השביעית את "פסטיבל האדמה" במטרה להעלות את המודעות לבעיות הסביבתיות, בעיקר אלה של היישובים ההרריים ביוון. הפסטיבל נועד לבחון, בין היתר, רעיונות להחייאת הקהילות ההרריות.
 
איך זה: יפהפה. הכפר בו נערך הפסטיבל ממוקם כמעין אמפי-תיאטרון בליבם של שטחי אחו ירוקים נרחבים ומרהיבים. נוסף על שלל הפעילויות שמציע הפסטיבל עצמו: מופעי מוסיקה, תיאטרון
רחוב, ענפי ספורט, תערוכת צילום, קולנוע, סדנאות תיפוף ויוגה, הרצאות ודיונים בנושאים סביבתיים, רווי האזור שמסביב לכפר באתרים היסטוריים וטבעיים מרתקים.

מתי זה: 15-11 ביולי.

איפה זה: הכפר ולאסטי קוזאני, במרכז מקדוניה המערבית.

כמה זה: חלק ממופעי המוסיקה הם בחינם, בעוד שחלקם, כהגדרת אתר הפסטיבל, "במחיר סמלי". שטחי האחו הענקיים מציעים מקום נהדר לקמפינג חינמי.

ביג גרין גת'רינג - Big Green Gathering

מה זה: להערכתי, הפסטיבל הירוק הגדול ביותר שקיים על פני הגלובוס כרגע.

איך זה: עצום. שטח הפסטיבל מחולק לשישה אזורים, כשבכל אחד מהם שלל אטרקציות: אזור מוסיקה; אזור מרכזי הכולל רדיו ירוק, שוק ירוק ואזור קמפיינים; "כפר ירוק" הכולל אטרקציות לילדים; אזור חיים ירוקים, העוסק בחקלאות ושלל מיומנויות סביבתיות. באזור ישנם בתים בני-קיימא לכל מי שרוצה "לטעום לפני שהוא קונה". בנוסף ישנו אזור ריפוי, המתמקד ברפואה אלטרנטיבית ובעיסוק רוחני באופן כללי, וכן אזור מגדר, המכיל כיפת נשים, מעון לאחוות הנשים, בו מתקיימים דיונים בנושאים נשיים, הדרכת אמהות טריות על הנקה, ריקוד, שירה, וטקסים ייחודיים. במקביל ישנה כיפת גברים בה נערכים דיונים בנושאים הנוגעים לגבריות בעולם המודרני, וכיפת queer עבור הומואים, לסביות, דו-מיניים וטרנסקסואלים שבה נערכים מסיבות תה, קומזיצים, מופעי קברט, מיני מצעד גאווה ועוד.

הכל בפסטיבל פועל על אנרגיה מתחדשת המופקת משמש, מים ושרירים. לא ברור לחלוטין איך, אבל זה כולל גם את מערכות ההגברה של מופעי המוסיקה ושל הרדיו. אם אין לכם איך להגיע למקום, הפסטיבל מארגן עגלות סוסים שיוצאות מלונדון, ברייטון, סוואנסי ובריסטול אל אתר הפסטיבל. כל המזון בפסטיבל הוא אורגני ומגיע ממקורות אתיים. חרם כבד מוטל על מכירת משקאות המכילים אספרטיים בפסטיבל, וקוקה קולה בראשם. חשוב להוסיף ולשבח את הפסטיבל על נגישותו הגבוה לנכים.

מתי זה: 5-1 באוגוסט.

איפה זה: גבעות מנדיפ (Mendip) בסומרסט שבבריטניה.

כמה זה: כרטיס כניסה לפסטיבל למבוגר – 105 ליש"ט. לילד (גילאי 15-5) – 30 ליש"ט. כרטיס לבעלי מגבלות ולסטודנטים – 80 ליש"ט. לבעלי תו חניה של נכים הכניסה חינם. אם החלטתם לשכור רכב ולחנות באתר, תצטרכו לרכוש אישור חניה מיוחד (30 ליש"ט לרכב רגיל, 45 לטנדר, 5 לאופנוע). מחירי ההסעה בעגלת סוסים אל הפסטיבל נעים בין 8 ל-13 ליש"ט לנסיעה בודדת ובין 16 ל-26 לנסיעה הלוך ושוב.

הפסטיבל הירוק של ניוקאסל

מה זה: פסטיבל ירוק שפועל בהצלחה משנת 1995.

איך זה: צעיר. הבמה המרכזית מוקדשת למופעי מוסיקה בשלל ז'אנרים, החל ברוק ופאנק, וכלה בג'אז וא-קפלה. במת הדאנס מוקדשת לדי-ג'ייז מהמחתרת הניוקאסלית, ומשלבת בין היפ-הופ, אלקטרוניקה, Drum & Bass, אלקטרו, האוס וטכנו. חוץ מזה, יש במקום אזור המוקדש למורשת מקומית העוסק בלימוד מלאכות כדוגמת טוויה, עבודה בעץ ונפחות. אזור ריפוי במקום מציע את שירותיהם של מרפאים אלטרנטיביים שונים חינם אין כסף. מתחם הילדים מציע מספרי סיפורים, סדנאות קרקס וליצנות, משחקים ממוחזרים ומשחקי חברה שונים. גם כאן החלק הארי של הפעילויות הוא בחינם ופתוח להשתתפות. כמו כן, הפסטיבל מציע סדנאות הכנת תחפושות, דרמה ומוסיקת-ג'אנק (מוסיקה על כלים ממוחזרים) לילדים, כהכנה למצעד ירוק שנערך בסוף הפסטיבל.

מתי זה: 10-9 ביוני

איפה זה: פארק ליזס (Leazes), סמוך למרכז ניוקאסל, בריטניה.


ברנינג מן - Burning Man

מה זה: חגיגת פירומאניה שבסופה שורפים בובה בגובה של כמעט שניים וחצי מטר. אל תשאלו אותי למה.

איך זה: הזוי. עד כמה שחיפשתי, לא הצלחתי למצוא לפסטיבל הזה מטרה נעלה יותר מהפגנה של ביטוי עצמי ועצמאות רדיקליים של כל אחד מן המבקרים. הם באים בהמוניהם, מקימים מעין עיר קטנה, מדליקים מדורות, שורפים בובה ענקית ועוזבים בלי להותיר כל סימן לשהותם שם. במובן המילולי ביותר של המילה. כל דבר שתביאו לפסטיבל חייב לחזור איתכם – וזה כולל גם את האשפה שלכם, כי פחים לא תמצאו במקום. ואתם צריכים להביא איתכם הרבה, כי לא יספקו לכם דבר פרט לשירותים ניידים, קפה וקרח. במובן הזה ייתכן כי, באופן אירוני, הפסטיבל הזה הוא בין הירוקים ביותר שקיימים, שכן הוא לא מותיר שום סימן על הסביבה (פרט לכמויות מסחריות של עשן ופחמים). הפסטיבל עצמו מחולק בצורה פנימית ל"מחנות נושא", וכל אחד חופשי להקים מחנה נושא משל עצמו. האירוע מעודד כל צורה של ביטוי עצמי, ואי לכך אתם מוזמנים לקשט ולחפש את כלי התחבורה שלכם ואת עצמכם כיד הדמיון הטובה עליכם. אף אחד לא יחשוב שאתם מוזרים.
כל שנה הפסטיבל עוסק בנושא עיקרי אחר, והשנה הנושא הוא "האיש הירוק", במובן הקשר של האדם לטבע והשפעתו עליו. בהתאם לרוח הנושא, "האיש הבוער" יעמוד על גבי הר ירוק שלרגליו תוקם עיר הפסטיבל. השנה באופן חריג אמנים מוזמנים ליצור פסלי עצים מחומרים ממוחזרים אשר יוותרו במקום למזכרת.

מה זה לא: מקום לכלבים ולמכוניות. שניהם אסורים בתכלית האיסור. אתם מוזמנים לנוע ברחבי אתר הפסטיבל על גבי אופניים.

מתי זה: 27 באוגוסט – 3 בספטמבר.

איפה זה: Black Rock City, ליד רינו, נוואדה, ארה"ב.

כמה זה: הכרטיסים מחולקים לרמות שונות. נכון לרגע זה הכרטיסים לשלוש הרמות הזולות ביותר אזלו, ומה שנותר אלו כרטיסים ב-280$.

פסטיבל ווינדפול - Windfall Ecology Festival

מה זה: פסטיבל של חיים בני-קיימא.

איך זה: גרסה קנדית מוקטנת בהרבה של Big Green Gathering. האירוע כולל הופעות של ג'אז ורוק אינדי, הדגמה של Velomobile – מכוניות המונעות על ידי כוח אדם, יריד אוכל אורגני (כמובן), פעילות על ההיסטוריה והמורשת של הילידים הראשונים מפי צ'יף משבט המוהוק ותצוגת אפנה של בגדים העשויים מחומרים ממוחזרים. הפסטיבל מקדיש תשומת לב מיוחדת לילדים, והקים עבורם חמישה אזורים ייחודיים: הביוספרה, המהווה את מרכז הפארק, אזור האדמה, המחולק בתוך עצמו לאזורים של עצים, עקבות בעלי חיים וצמחים וגינון, שילמדו את הילדים על סוגי עצים ובעלי חיים; אזור המים, שילמד אותם על חסכון במים; אזור האוויר, שיעסוק בזני הציפורים השונים של אונטריו; ואזור המחזור.

מתי זה: 10-9 ביוני

איפה זה: ניומארקט (Newmarket), אונטריו, קנדה.

הפסטיבלים של הריינבו

מה זה: מדובר בארגון המבוסס על אגדה אינדיאנית עתיקה של שבט ההופי (מותר גם לבלבל עם היפי), לפיה כאשר כדור הארץ יהיה על סף אסון אקולוגי יבואו ה-Rainbow Warriors, ינקו את האדמה ויביאו שלום, אהבה, אחווה וסוף למלחמת וויטנאם... סליחה, נסחפתי.
אנשי הריינבו נפגשים במקום מבודד בטבע הנעדר כל סממנים של קידמה, גלובליזציה ותרבות המיינסטרים המודרנית. מדובר בהתארגנות אנרכיסטית במובן המקורי של המילה. אין כל היררכיה ובירוקרטיה, ולמעשה פלא שהיא ממשיכה ושורדת, ועוד בכזה סדר מופתי, עם סניפים בכל רחבי העולם. אפילו יש בארץ.

איך זה: מדובר בפסטיבל השאנטי האולטימטיבי. כל דבר שיכול להיעשות במעגל, נעשה במעגל: דיבור, אכילה, נגינה, "אוֹם" הודי, וכל מה שעשוי או שאינו עשוי לעלות בראשכם. המוקד העיקרי הם רוחניות (מכל דת שהיא) ושיתופיות שיוצרת קהילה תומכת ועצמאית לחלוטין. הבישול נעשה ע"י משתתפי הפסטיבל עצמם (קוראים לזה service, וזה אופציונלי לחלוטין, אז אם אתם לא יודעים לבשל, תרגישו חופשיים להתעלק על אנשים שיודעים). 

מתי ואיפה זה: לכו תדעו. המפגשים של הריינבו סודיים לא פחות מארכיוני ה-FBI. הדרך היחידה לדעת משהו היא להיות בפנים. לא ברור איך עשו את זה בשנות השבעים, אבל היום מודיעים על תאריכי המפגשים ומיקומם באמצעות קהילה ביאהו!.

כמה זה: כמה שאתם רוצים. כל אחד יכול להגיע (רק לא לשכוח ציוד וצידה לשהייה ממושכת, קערה, כף וספל). מדי פעם מעבירים בין המשתתפים "כובע קסמים" לתוכו אתם אמורים להכניס כמה כסף שנראה לכם, רק תזכרו שהכסף הזה מיועד לקניית דברים לכלל הפסטיבל.

פורסם לראשונה ב"ירוק ברשת", המגזין המקוון של ארגון "מגמה ירוקה", מאי 2007
פורסם שנית ב-NRG, ב-15.06.2007

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה