תיירות: היכן להתחמם בחורף בברלין

ימים קרים באים על אירופה, יחד עם המוני התיירים שפוקדים את היבשת למרות הטמפרטורות הנמוכות. אבל בלי תירוצים - גם מי שמצא את עצמו בברלין ביום גשום או מושלג במיוחד, אין לו שום סיבה להתכרבל במיטה. העיר מציעה די והותר אפשרויות בילוי שלא כוללות בתוכן כפפות ומעילים. להלן מספר הצעות.

אי המוזיאונים
כל אחד מנציגי אי המוזיאונים באזור ה-Mitte יכול בקלות למלא יום שלם של מזג אוויר בלתי ידידותי. המוזיאון הישן (Altes Museum) , שעוצב על ידי "אדריכל הבית" של ברלין, קארל פרידריך שינקל, מוקדש לרומי ויוון העתיקות. המוזיאון החדש (Neues Museum) מכיל מוצגים מתקופות האבן, הברונזה והברזל, אבל מוערך בעיקר בזכות "המוזיאון המצרי" שלו, המכיל אוסף כתבי פפירוס עתיקים – כולל "ספר מתים", מדריך שנקבר עם הנפטר ונועד לסייע לנשמתו לצלוח את המכשולים אל גן העדן – ואת פיסול ראשה של המלכה נפרטיטי הנודע. ה-Alte Nationalgalerie מוקדשת לאמנות המאה ה-19, ובה תוכלו להשוות את הנופים הרומנטיים של קאספר דויד פרידריך לאלה האימפרסיוניסטיים של רנואר. מוזיאון בוֹדֶה, שאירח לאחרונה את התערוכה המרהיבה "פני הרנסנס", מכיל אוסף מרשים של פסלים. 

עם זאת, הנודע והמושך מבין חמשת המוזיאונים של האי הוא, ללא תחרות, מוזיאון הפֶּרגמוֹן. המבנה האדיר הוקם בתחילת המאה הקודמת על ידי לודוויג הופמן, על פי רישומים של אלפרד מֶסֶל, והוא מהווה משכן למבנים אדירים לא פחות. תתקשו לאתר בפרגמון אולם שאינו מוקדש למונומנט כזה או אחר של תרבות עתיקה. את שמו נטל המוזיאון ממזבח פרגמון - שריד של האקרופוליס העתיקה פרגמון, ברוחב של מעל ל-35 מטרים, הממלא את אולם הכניסה. האפריז בבסיס המזבח מנציח את הקרב בין האלים היוונים לטיטאנים, ואילו זה ששוחזר לאורך קירות האולם העצום מתעד את חייו של טלפוס, מייסד העיר פרגמון. טפסו על המדרגות העצומות בזהירות יתרה.

שער אישתאר במוזיאון הפרגמון.
צילום: אילה בלופולסקי


שער השוק של העיר היוונית העתיקה מילֶטוּס, משנת 120 לפנה"ס לערך, ממלא אולם עצום נוסף. אולם אחר מוקדש לשרידי הפסאדה של מְשאטה - ארמון ירדני מן המאה השמינית לספירה, ממנו נותרו רק כמה עשרות מטרים של חומה מעוררת יראה, מעוטרת בפרחי אבן. עם זאת, ההלם הגדול ביותר מצפה לקרניות שלכם מול שער אישתאר. מה שהיה בעבר אחד משערי העיר בבל, וקירות הדרך המובילה אליו (ששוחזרו במסדרון הסמוך), מעוררים יראת כבוד בצבע הכחול המחשמל, שעזותו לא הועמה על ידי אלפי השנים שחלפו, ובעיטורי הפרחים והחיות. הלם צבע נוסף ממתין לכם במוזיאון לאמנות איסלאמית של הפרגמון. חדר אלֶפוֹ הוא שחזור של חדר מסוריה של התקופה העות'מאנית. גם שעה לא תספיק על מנת לבחון את כל האלמנטים של הקירות האדומים, המעוטרים במה שנדמה כעושר אינסופי של קליגרפיה ערבית וציורים קטנים אך מוקפדים.

Kaffee Burger
 קפה בורגר, על טורשטראסה 60 בפרנצלאואר-ברג, מציע מוסיקה לוהטת ללילות קרים. פרט למבחר מתחלף ומגוון, החל ברוק ואינדי, עבור בבלקני ועולם, וכלה במוסיקה שחורה, מדובר במפקדת הבית של הרוּסֶנדיסקו (Russendisko). על הליין הדו-שבועי הזה של מוסיקה רוסית ואוקראינית – החל בצלילים מסורתיים, עבור בשאנסון המחתרתי של ימי בריה"מ, וכלה בסרדיוּצ'קה ורוּסלנה – מופקדים די-ג'יי יוּרי גוּרז'י (שאת להקת הפאנק הרוסי-הונגרי-יהודי שלו, Rotfront, תוכלו לתפוס בהופעות ברחבי גרמניה ואירופה) והסופר ולדימיר קאמינר, שקנה את תהילתו עם הספר הנושא את שם הליין, ומאז משחק לפני הגרמנים בסיפורים סאטיריים על יוצאי רוסיה בארץ הקאריוורסט.

פרט לקהל דובר הרוסית, הליין נפקד על ידי תיירים ומקומיים כאחד, כך שגם אם אינכם דוברים אף לשון סלאבית לא תתקשו להשתלב. אם אתם מחפשים חוויה ברלינאית ייחודית, ה"בורגר" הוא לא מקום שתרצו לפספס. להנאה מלאה, התלבשו בשכבות שתוכלו להסיר עם התחממות האווירה. מומלץ לבוא בגדים לא צרים מדי - מיטב מחלצותיכם רק יקשו על הריקודים הסוערים המתחוללים דרך קבע על הרחבה הקטנה.
 
Kauf dich Glücklich
אין כמו קפה ומתוקים על מנת לחמם את הלב - ואת שאר האיברים - ביום קר. אם זממתם על שוק הפשפשים במַאוּארפארק והקור תפס אתכם בהפתעה, או בגלל כל תירוץ אחר, המקום המושלם לברוח אליו ממזג האוויר הוא Kauf dich Glücklich. פינת החמד הזו על אוֹדרברגרשטראסה מגישה את הוופל הבלגי הטוב ביותר בעיר - שאמנם לא מהווה תחרות לבפלה האגדית של "מקס ברנר", אבל עדיין טעים להפליא בכל קנה מידה. מבחר הרטבים והגלידות רחב, ואווירת הווינטאג' החבוט המקסימה מספקת את הרומנטיקה הברלינאית הטיפוסית שהפכה את בתי הקפה של העיר לאטרקציה עולמית.
היכנסו בדלת המובילה אל הבר, הזמינו (מומלץ במיוחד לשלב את גלידת השוקולד עם רוטב הדובדבנים החם) ומהרו לתפוס מקום באחת הכורסאות. מומלץ לא לשבת ליד הדלת – בימים כגון זה אתם תתחרטו במהרה על ההחלטה (ההמלצה הזו תקפה לכל מסעדה בעיר). לאחרונה התרחב Kauf dich Glücklich לסניף נוסף על קאסטַניין-אַלֶה, שם גם תוכלו למצוא את ליין הבגדים הצעיר והשיקי של מותג הבית.

Volksbühne im Prater
ואם כבר קאסטַניין-אַלֶה, על שדרה הכי מגניבה של פרנצלאואר-ברג תמצאו את Volksbühne im Prater - סניף של תיאטרון הפוֹלקסבוּהנֶה הנודע ברוזה-לוקסמבורג-פלאץ. רוב ההצגות אמנם בגרמנית, אך כמו בכל תיאטרון ניסיוני, מדי פעם עולות על במתו גם כאלה שאינן מצריכות שפה. בנוסף, מהווה המקום מדי פעם חלל הופעות ללהקות מקומיות מעניינות. 

שוק חג המולד באלכסנדר פלאץ
אם נמאס לכם לברוח מהשלג, ואתם מעדיפים להתמודד איתו פנים אל פנים, יש גם דרכים אחרות להתחמם.  באלכסנדרפלאץ מוקמת מדי שנה רחבת החלקה על הקרח, שם תוכלו, תמורת יורו ספורים, לעסוק בספורט הכי כיפי בעולם, שלשמו נוצר החורף. אם טרם למדתם להחליק – זה הזמן ללמוד. ואם זה לא יצלח – תמיד תוכלו להתחמם אחרי כן ביין תבלינים מאחד הביתנים בשוק שבכיכר. איך שלא יהיה – אל תשכחו להצטייד בכפפות מרופדות היטב ובגרביים עבות. יש דברים בהם אף מדריך בעולם לא יוכל לסייע לכם.  


פורסם בעכבר עולם, 10.01.2012

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה